از : مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز
به : تمامی مدارس متوسطه دوره اول
موضوع : استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی و علوم نانو
با سلام و احترام ؛
ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است مدیران محترم با توجه به مقررات ذیل به دبیران علوم ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی اطلاع رسانی مناسب به عمل آورند .
1- دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.
2- در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی کن لم یکن تلقی شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .
3- به ازای هر گروه ( حداکثر 20 نفر دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .
4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.
5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.
6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد ذکر شده به عهده آنهاست . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .
7- به ازای هر دانش آموز مبلغ 500 تومان برای یک جلسه 90 دقیقه ای ای (پسران به حساب شماره 4150156512003 و دختران به حساب شماره 4150136269008 ) بانک ملی شعبه فلسطین(حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود . یک هفته قبل از تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد توسط مربی مربوطه به پژوهش سرا تحویل داده شود .
8- جهت تشریح مغز ، قلب ، چشم و کلیه مبلغ 1000 تومان به ازای هر دانش آموز واریز شود . (تهیه قلب ،چشم،مغزو کلیه به عهده مدارس می باشد.)
9- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .
10- پژوهش یاران تا آخرمهرماه از طریق شماره تلفن 32344453و32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه، سه شنبه وچهارشنبه )
11- کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .
12- در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .
13- ارائه فرم تعهد استفاده از آزمایشگاه. (جهت دریافت فرم تعهد اینجا کلیک نمائید).
مکان : خیابان قصردشت – حدفاصل چهارراه سینما سعدی و سه راه برق – جنب مبل جلوه – پژوهش سرای رازی
کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه دوره اول سال تحصیلی 94-93
مفـاد و کد های آزمایشگاهی
کلاس هفتم
کد1 شیمی- انحلال پذیری ومقایسه انحلال پذیری مواد مختلف در آب ،اثر گرما برافزایش حل شدن مواد در آب
کد2 شیمی- بررسی ومقایسه ویژگی های عناصر فلزی ونا فلزی
کد3 شیمی- حالت های ماده وبررسی ویژگی های آن ها (تراکم پذیری مواد ، اثر دما بر حجم مواد)
کد4 زیست- مشاهده روپوست برگ بعضی گیاهان ،پوست داخلی وخارجی پیاز ومشاهده بافت پوستی ، ماهیچه ای ،عصبی وخونی
کد5 زیست – مشاهده کلروپلاست دربرگ خزه وغشاء هسته و سیتوپلاسم در سلول پوششی دهان و پلاست در سیب زمینی
کد6 زیست – مقایسه خیار و سیب زمینی، سیب و نان ازنظر داشتن نشاسته با استفاده از لوگل وتعیین وجود چربی در بعضی مواد غذایی
کد 7 زیست- تشریح وبررسی قلب (قلب دارای آبشامه باشد وتهیه آن به عهده مدرسه است)
کد 8 زیست – بررسی شش ها ودستگاه تنفس ونشان دادن وجود دی اکسیدکربن در هوای بازدم وبررسی کلیه ها و تشریح آن (تهیه شش به عهده مدرسه است )
کد9 فیزیک-اندازه گیری جرم ، برسی تفاوت جرم و وزن ، به دست آوردن چگالی
بررسی خواص مواد ( رسانایی الکتریکی )
بررسی کار انجام شده ، بررسی انرژی جنبشی و پتانسیل
انرژ های نو (بررسی توربین بادی ،آبی ، سلول خورشیدی و ...)
کد 10 فیزیک-گرما ، بررسی تاثیر فشارجو برنقطه جوش ، کار با دماسنج های مختلف ، روش های انتقال گرما (رسانش ، همرفت ، تابش )
کد11 زمین شناسی- بررسی حرکت آب در سطح زمین
کد12 زمین شناسی – بررسی حرکت آب درون زمین
کد 13 زمین شناسی- آزمایش تعیین حجم فضای خالی رسوبات
کلاس هشتم
کد 14 شیمی – بررسی انحلال پذیری مواد جامد در آب – اثر دما بر انحلال پذیری
کد 15 شیمی – بررسی تغییرات انرژی در واکنش های شیمیایی
کد 16 شیمی - بررسی روش های مختلف جداسازی مخلوط ها
کد 17 شیمی – بررسی چند تغییر فیزیکی و شیمیایی
کد 18 شیمی – بررسی اثر مقدار اکسیژن برزمان سوختن شمع
کد 19 شیمی - بررسی اثر کاتالیزور گر بر سرعت واکنش های شیمیایی
کد 20 شیمی - تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی و حرکتی
کد 21 زیست – تشریح بال مرغ ( بال مرغ توسط مدرسه تهیه گردد)
کد 22 زیست - بررسی مولاژ چشم و اندامهای حسی ، بویایی ، شنوایی و لامسه وتشریح چشم (چشم توسط مدرسه تهیه گردد)
کد 23 زیست – بررسی اسکلت انسان و ساختار میکروسکپی بافت استخوان و غضروف ، بررسی شکنندگی استخوان مرغ که تحت تاثیر سرکه وحرارت قرار گرفته اند ، بررسی میکروسکپی بافت ماهیچه ای
کد 24 زیست – مشاهده مخمر و تولید مثل غیر جنسی کپک نان و مشاهده تولید مثل جنسی با استفاده از گل
کد 25 فیزیک – التریسیته ساکن : باردار کردن اجسام به روش مالش ، باردارکردن اجسام (بادکنک و خرده کاغذ) ، تاثیر بارالکتریکی بر جریان آب ، تاثیر بارهای هم نام و غیر هم نام بر یکدیگر ، کار با الکتروسکوپ ( توضیح ساختمان الکتروسکوپ ، تشخیص نوع بار ، تشخیص بارداربودن اجسام ، تشخیص رسانایی یا نارسانایی مواد)
کد 26 فیزیک – باردارکردن اجسام به روش القا : باردارکردن دو کره فلزی به روش القا ، چرا خرده های کاغذ جذب شانه بادار شده می شود ( مولکول های کاغذ قطبیده می شود ) ، تخلیه الکتریکی به وسیله مولد وان دوگراف (شبیه سازی آذرخش) ، طرز کار برق گیرو شبیه سازی آن به وسیله وان دوگراف و میله فلزی نوک تیز متصل به زمین در کنار آن
کد 27 فیزیک- مدار الکتریکی: نقش باتری دریک مدار ساده ، اندازه گیری اختلاف پتانسیل دوسر یک باتری به وسیله ولت سنج ، تشکیل یک مدار ساده ، بررسی رسانایی ونارسانایی به وسیله یک مدار الکتریکی، اندازه گیری جریان الکتریکی یک مدار به وسیله ولت سنج
کد 28 فیزیک – مقاومت الکتریکی: بررسی مقاومت الکتریکی ،اندازه گیری مقاومت لامپ و مقاومت رنگی و المنت بخاری و ...بااهم متر ، بررسی قانون اهم ، به دست آوردن شدت جریان از طیق قانون اهم
کد 29 فیزیک – مغناطیس : درچه وسایلی از آهن ربا استفاده می شود، بررسی انواع آهن ربا ازنظر شکل ظاهری ، مشاهده مواد مغناطیسی و غیر مغناطیسی با استفاده از آهن ربا ، عبور میدان مغناطیسی از مواد مختلف، تاثیر قطب های هم نام و غیر هم نام بریکدیگر ، بررسی قطب شمال وجنوب زمین به وسیله قطب نما ، درست کردن یک قطب نما به کمک یونولیت ویک آهن ربا ی تیغه ای کوچک و ظرف آب ، القای مغناطیسی در اجسام فرو مغناطیس ( آهن) ، ایجاد خاصیت مغناطیسی با کشیدن آهن ربا برروی یک جسم آهنی یا فولادی (فرومغناطیس) ، ایجاد یک فنر به وسیله آهن ربای حلقوی ، ساخت آهن ربای الکتریکی ، شکسته شدن آهن ربا و تبدیل آن به آهن رباهای کوچکتر
کد 30 فیزیک –تغییر جهت میدان مغناطیسی با جابه جا کردن قطب مثبت و منفی ، عوامل موثر بر میدان مغناطیسی یک آهن ربای الکتریکی ( تعداددور سیم پیچ ، شدت جریان الکتریکی ، قراردادن هسته آهنی)، مشاهده نحوه عملکرد و ساخت یک موتور ساده دست ساز، مشاهده نحوه کار یک مولد برق ساده دست ساز ( سرنگ ، آهن ربای نئودیم ، لامپ LED و سیم )
کد 31 فیزیک- نور: بررسی چشمه نور نقطه ای و گسترده ، ایجاد یک باریکه نور ، مشاهده نور که به خط مستقیم سیر می کند ، آزمایش اتاق تاریک ، تشکیل سایه و نیم سایه با منبع نور نقطه ای و گسترده ، برررسی کسوف و خسوف به وسیله دستگاه گردش زمین وماه به دور خورشید ، بررسی باز تابش منظم ونا منظم ، مشاهده زاویه تابش و باز تابش ، بررسی قوانین بازتاب و تابش ، چگونگی تشکیل تصویر در آینه تخت
کد 32 فیزیک-آینه های کروی : تصویر در آینه های کروی ( فرو رفته و برآمده )، یافتن کانون آینه مقعر ، تشکیل تصویر حقیقی در آینه مقعر، بررسی شکست نور در تیغه شیشه ای و منشور ، شکست نور در منشور ، تجزیه نور در منشور
کد33 فیزیک- بررسی عدسی های مقعر ومحدب، یافتن کانون عدسی محدب و فاصله کانونی ، واگرا و همگرا شدن پرتوهای موازی در عدسی های مقعر و محدب، بررسی ساختمان تلسکوپ
کد 34 فیزیک- موج : بررسی حرکت نوسانی آونگ ، بررسی دوره نوسان یک آونگ به طول نخ و شتاب جاذبه ، بررسی دوره نوسان وزنه متصل به فنر (ضریب سختی و جرم وزنه متصل به آن )، مشاهده موج طولی به وسیله فنر، مشاهده موج عرضی به وسیله فنروریسمان ، کاربا دیاپازون ارتعاش مولکول های هوا با ضربه به شاخک ها ، نشان دادن امواج فروسرخ کنترل از راه دور به وسیله تلفن همراه ، بررسی گستره شنوایی انسان به وسیله دستگاه مولد موج و بلندگو ،بررسی امواج الکترومغناطیس به وسیله رادیو و باتری