مفاد آموزش پژوهش محور متوسطه دوره اول
با آرزوی توفیق برای شما دانش آموزان عزیز توجه شما را به نکات زیر جلب می نمائیم :
درسال تحصیلی 94-93 آزمون المپیاد به شیوه آموزش پژوهش محور می باشد لذا ارزیابی در طی دوره و به صورت مستمر انجام خواهد گرفت . در طی دوره برگزاری کارگاههای آموزشی ،تواما مبحث تئوری (مستمر ) 40% و پژوهشی (عملی) 60 % امتیاز داده می شود تمامی دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع و آماده نمودن پروژه تحقیقی- پژوهشی می باشند و نهایتا جلسه هشتم به ارائه و دفاع اختصاص داده شده است .
پروژه زمانی ارزش حقیقی پیدا می کند که حاصل اندیشه ودسترنج و خلاقیت خود دانش آموز باشد وبا مشاوره استاد مربوطه در طول دوره تهیه گردد.
نکات مهم :
1- می بایست تحقیقات یا دست ساخته ها و پژوهش های دانش آموزان به صورت یک نفره باشد.
2- ایده و موضوع آن می بایست بیانگر یکی از مسائل و معضلات وچالش های موجود در استان و شیراز باشد.
3-توضیح طرح باید خلاصه ای از طرح باشد به گونه ای که تا حدودی بتوان از کارکرد ، زمینه و هدف ساخت این طرح مطلع شد وباتوجه به این توضیحات بتوان تصویری از طرح رادر ذهن ترسیم کرد.
4- دراین تحقیق وپژوهش به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه کنیم؟
- چرا؟
- برای چه کسانی ؟
- نتیجه اثرات مثبت طرح را بنویسید.
آموزش پژوهش محور علوم هفتم
شماره جلسه |
بخش آموزشی |
بخش پژوهشی |
1 |
اندازه گیری و ابزارهای اندازه گیری |
آموزش روش تحقیق و انتخاب موضوع |
2 |
ساختار مواد |
معرفی منابع معتبر جهت بخش تئوری و اصول ساخت دست ساخته |
3 |
معدن تا خانه |
نحوه نگارش مقاله و تحقیق |
4 |
منابع انرژی و تبدیل انرژی |
اصول ساخت پاورپوینت |
5 |
منابع انرژی و تبدیل انرژی |
نحوه ارائه و فن بیان |
6 |
سلول ها، سیستم گردش خون |
نحوه ارائه و دفاع از پروژه |
7 |
سیستم گوارش |
ارائه و دفاع |
8 |
ارائه و دفاع |
آموزش پژوهش محور علوم هشتم
شماره جلسه |
بخش آموزشی |
بخش پژوهشی |
1 |
وراثت و تولید مثل |
آموزش روش تحقیق و انتخاب موضوع |
2 |
سنگ ها و کانی ها |
معرفی منابع معتبر جهت بخش تئوری و اصول ساخت دست ساخته ها |
3 |
کانی ها، هوازدگی و فرسایش |
نحوه نگارش مقاله و تحقیق |
4 |
نور (شکست و بازتاب) |
اصول ساخت پاورپوینت |
5 |
موج |
نحوه ارائه و فن بیان |
6 |
امواج، الکتریسیته و مغناطیس |
نحوه ارائه و دفاع از پروژه |
7 |
الکتریسیته و مغناطیس |
ارائه و دفاع |
8 |
ارائه و دفاع |
* آموزش پژوهش محور ریاضی
شماره جلسه |
هفتم |
هشتم |
1 |
اعداد صحیح وتوان |
جبر و معادله |
2 |
هندسه و استدلال |
جبر و معادله |
3 |
جبر و معادله |
توان و جذر |
4 |
مساحت و حجم |
بردار و مختصات |
5 |
اعداد طبیعی و اعداد اول |
آمار و احتمال |
6 |
تبدیل های هندسی |
توازی و ترسیم های هندسی |
7 |
اعداد گویا |
هندسه و استدلال |
8 |
ارائه ودفاع از پروژه |
ارائه و دفاع از پروژه |
آموزش پژوهش محور نجوم
شماره جلسه |
بخش آموزشی |
بخش پژوهشی |
فعالیت کلاسی |
1 |
منظومه شمسی و سیارات |
معرفی منابع معتبر برای استفاده در تحقیق و اصول جستجو |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه منظومه شمسی خواهند شد. |
2 |
علوم فضایی، کاوشگر ها و ماهواره ها |
آموزش مختصر، اصول ساخت و نکات مفید در نرم افزار پاورپوینت |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه علوم فضایی خواهند شد. |
3 |
مهبانگ، پیدایش جهان و کهکشان ها |
نحوه ارائه، فن بیان، نحوه توضیح دادن مطلب و چگونگی دفاع از پروژه |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه کیهانشناسی خواهند شد. |
4 |
تحول ستاره ها، تولد و مرگ ستارگان، سحابی ها، سیاهچاله ها ، ابرنواختر ها و ... (بخش 1) |
نحوه ارائه، فن بیان، نحوه توضیح دادن مطلب و چگونگی دفاع از پروژه |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه تحول ستاره ها خواهند شد. |
5 |
تحول ستاره ها، تولد و مرگ ستارگان، سحابی ها، سیاهچاله ها ، ابرنواختر ها و ... (بخش 2) |
چگونگی نگارش مقاله، طراحی پوستر مقاله |
چند نفر از دانش آموزان موظف به انتخاب موضوع در حوزه تحول ستاره ها خواهند شد. |
6 |
زمین و ماه، تقویم |
انتخاب نهایی پروژه و آغاز جلسات دفاع |
|
7 |
دفاع از پروژه |
||
8 |
دفاع از پروژه و جمع بندی نهایی |
آموزش پژوهش محور انرژی های نو
شماره جلسه |
انرژی های نو |
1 |
تعریف انرژی – وضعیت انرژی در جهان- چشمه های انرژی تجدید پذیر |
2 |
چرا انرژی های نو؟ |
3 |
آزمابشگاه انرژی |
4 |
انرژی خورشید(قسمت اول)- تابش خورشید واندازه گیری آن |
5 |
انرژی خورشید(قسمت دوم)- استفاده از انرژی گرمایی خورشید: منعکس کننده ها |
6 |
انرژی خورشید(قسمت سوم)- استفاده از انرژی گرمایی خورشید: جذب کننده ها |
7 |
انرژی باد |
8 |
ارائه و دفاع از پروژه |
آموزش پژوهش محور نانو
شماره جلسه |
نانو تکنولوژی |
1 |
نانو تکنولوژی چیست؟ |
2 |
قوانین و علوم اولیه مورد نیاز |
3 |
انواع نانو ذرات |
4 |
آشنایی با دستگاه الکتروریسی (کارعملی) - طرح تکلیف اول |
5 |
آشنایی با دستگاه اسپاترینگ(کارعملی) - طرح تکلیف دوم |
6 |
آشنایی با میکروسکوپ تونل زنی(کارعملی) |
7 |
ارائه و دفاع از پروژه |
8 |
ارائه و دفاع از پروژه |
آموزش پژوهش محوررایانه
درس |
مطلب |
سخت افزار |
Mouse,Keyboard,Monitor,Case,HardDisk,MB,CPU,RAM,ROM,CMOS,Power,USB,CD/DVD ROM,Printer,Scanner,Modem,Sound card,Graphic card,…. |
Windows7 |
کار با موس،power option،اجرای پنجره ها،My Computer،درایو،فولدر،فایل،Save،Cut،Copy،Paste،گزینه های راست کلیک،Delete،آیکن ها،Folder Options،مخفی کردن،کلید های صفحه کلید،کار با Wordpad و Paint،تنظیمات Desktop،Taskbar،Start،تنظیمات محلی،Control Panel،حسابهای کاربران،Print و .... |
اینترنت |
مفهوم شبکه، مفهوم اینترنت،Connection،وب، URL، سایت ، مرورگر ، Home page ، تاریخچه ، Search، Favorites، ذخیره کردن صفحات و تصاویر ، Emailو..... |
Word2010 |
تنظیمات کاغذ،مفهوم پاراگراف درWord،انواعFont،تایپ فارسی وانگلیسی،کلیدهای صفحه کلید،کاراکترهای خاص وسمبل ها،چیدمان جهت نوشتن متن،فاصله بین خطوط،مفهوم Underline,Italic,Bold،کاربرد BulletsوNumbering،Borderبرای پاراگراف،Burderبرای صفحه،جدول،مفهومTab،وارد کردن تصاویروسایراشیاء،ویژگی های اشیاء،شماره صفحه،مفهومHeader وFooter،استفاده ازWordArt،فرمول نویسی،Hyperlink و.... |
PowerPoint2010 |
اسلاید،Layout،گزینه های Slide Show،واردکردن تصویروشکل،ClipArt،گذاشتنTransition،تنظیماتTransition،افزودن انیمیشن،تنظیمات انیمیشن،ایجادSlide Show،استفاده ازHyperlink،Action Buttons،واردکردنTextBox،واردکردن شماره اسلاید،نمودار،فیلم وصوت،گزینه هایDesign،تغییرات ظاهراشیاء باFormat و.... |
Photoshop |
معرفی محیط فتوشاپ،ایجادتصویرجدید،قلم مو،انتخاب رنگ،سطل رنگ،Gradient،تاریخچه،Zoom،ابزارهایSelection وTransform،لایه ها،Shapes،ابزارمتن،Styles،ابزارهای روتوش،فیلترها و..... |
Flash |
آشنایی با محیطFlash ،مفاهیمFill,Stroke,Frame،طراحی،گروه بندی،Library،ساخت انواعSymbols،انیمیشن فریم به فریم،انیمیشنTween،انیمیشنShape،کاربامتن،Break apart،صداگذاری،Action Script و.... |
تدوین فیلم(ssp) |
آشنایی با محیطPremirePro،نحوه واردکردن فایل/ذخیره وبازکردن یک پروژه،مفهومTimeLine،تنظیماتTimeLine،کارباجعبه ابزار،گذاشتنTransition،کارباپنجرهEffectControl،جلوه های ویژه ویدیویی،ساخت نواررنگی،ساخت شمارش معکوس،ساخت تصاویرویدویی سیاه،ترکیپ وجداسازی کلیپ ها،انجام عملیات باجداسازی مات،TitltDesigner،ویرایش صدا و..... |
علاوه برشرکت در امتحان،موارد زیرباید به پژوهش سرا تحویل داده شود.
- تدوین یک پوستر50*70cm با نرم افزار فتوشاپ به همراهCD (شامل پوستروبیوگرافی دانش آموزبه همراه لوگوی پژوهش سرا).
- ساخت انیمیشن با نرم افزارFlash به مدّت حداقل180ثانیه یا یک بازی رایانه ای باموضوعات کتاب علوم وریاضیات.
- ساخت یک فایل پاورپوینت با حداقل45اسلاید با موضوعات مسائل اجتماعی،کتاب علوم یا ریاضی
- ساخت یک فیلم حداقل30 دقیقه ای با نرم افزارPremirePro با موضوعات علمی،فرهنگی،اجتماعی،هنری مرتبط با موضوعات کتاب