از : مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز
به : تمامی مدارس متوسطه اول
موضوع : استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی ، علوم نانو ، لیزر و اپتیک و فتونیک
با سلام و احترام ؛
ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است پژوهش یاران گرامی با مشورت دبیران علوم ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا 1395/07/20 نوبت گیری نمایند .
1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.
2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی کن لم یکن تلقی شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .
3- به ازای هر گروه ( حداکثر 20 نفر دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .
4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.
5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.
6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد ذکر شده به عهده آنهاست . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .
7- به ازای هر دانش آموز مبلغ 500 تومان برای یک جلسه 50 دقیقه ای (پسران به حساب شماره 4150156512003 و دختران به حساب شماره 4150136269008 ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود وروز تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد به پژوهش سرا تحویل داده شود .
8- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .
9- پژوهش یاران تا 20 مهرماه از ساعت 8 الی 12 از طریق شماره تلفن 32344453 و 32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه ،سه شنبه وچهارشنبه)
10-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .
11-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .
فایل زیر را دریافت و توسط مدیر آموزشگاه کامل و ممهور نمائید و در هنگام بازدید به همراه داشته باشید.
کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه دوره اول سال تحصیلی 96-95
کلاس هفتم
کد1 شیمی- انحلال پذیری ومقایسه انحلال پذیری مواد مختلف در آب ،اثر گرما برافزایش حل شدن مواد در آب
کد2 شیمی- بررسی ومقایسه ویژگی های عناصر فلزی ونا فلزی
کد3 شیمی- حالت های ماده وبررسی ویژگی های آن ها (تراکم پذیری مواد ، اثر دما بر حجم مواد)
کد4 زیست- مشاهده روپوست برگ بعضی گیاهان ،پوست داخلی وخارجی پیاز ومشاهده بافت پوستی ، ماهیچه ای ،عصبی وخونی
کد5 زیست – مشاهده کلروپلاست دربرگ خزه وغشاء هسته و سیتوپلاسم در سلول پوششی دهان و پلاست در سیب زمینی
کد6 زیست – مقایسه خیار و سیب زمینی، سیب و نان ازنظر داشتن نشاسته با استفاده از لوگل وتعیین وجود چربی در بعضی مواد غذایی
کد 7 زیست- تشریح وبررسی قلب (قلب دارای آبشامه باشد وتهیه آن به عهده مدرسه است)
کد 8 زیست – بررسی شش ها ودستگاه تنفس ونشان دادن وجود دی اکسیدکربن در هوای بازدم وبررسی کلیه ها و تشریح آن (تهیه شش به عهده مدرسه است )
کد9 فیزیک-اندازه گیری جرم ، برسی تفاوت جرم و وزن ، به دست آوردن چگالی
- بررسی کار انجام شده ، بررسی انرژی جنبشی و پتانسیل
- بررسی خواص مواد ( رسانایی الکتریکی )
- انرژ های نو (بررسی توربین بادی ،آبی ، سلول خورشیدی و ...)
کد 10 فیزیک-گرما ، بررسی تاثیر فشارجو برنقطه جوش ، کار با دماسنج های مختلف ، روش های انتقال گرما (رسانش ، همرفت ، تابش )
کد11 زمین شناسی- بررسی حرکت آب در سطح زمین
کد12 زمین شناسی – بررسی حرکت آب درون زمین
کد 13 زمین شناسی- آزمایش تعیین حجم فضای خالی رسوبات
کلاس هشتم
کد 14 شیمی – بررسی انحلال پذیری مواد جامد در آب – اثر دما بر انحلال پذیری
کد 15 شیمی – بررسی تغییرات انرژی در واکنش های شیمیایی
کد 16 شیمی - بررسی روش های مختلف جداسازی مخلوط ها
کد 17 شیمی – بررسی چند تغییر فیزیکی و شیمیایی
کد 18 شیمی – بررسی اثر مقدار اکسیژن برزمان سوختن شمع
کد 19 شیمی - بررسی اثر کاتالیزور گر بر سرعت واکنش های شیمیایی
کد 20 شیمی - تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی و حرکتی
کد 21 زیست – تشریح بال مرغ ( بال مرغ توسط مدرسه تهیه گردد)
کد 22 زیست - بررسی مولاژ چشم و اندامهای حسی ، بویایی ، شنوایی و لامسه وتشریح چشم (چشم توسط مدرسه تهیه گردد)
کد 23 زیست – بررسی اسکلت انسان و ساختار میکروسکپی بافت استخوان و غضروف ، بررسی شکنندگی استخوان مرغ که تحت تاثیر سرکه وحرارت قرار گرفته اند ، بررسی میکروسکپی بافت ماهیچه ای
کد 24 زیست – مشاهده مخمر و تولید مثل غیر جنسی کپک نان و مشاهده تولید مثل جنسی با استفاده از گل
کد 25 فیزیک – الکتریسیته ساکن : باردار کردن اجسام به روش مالش ، باردارکردن اجسام (بادکنک و خرده کاغذ) ، تاثیر بارالکتریکی بر جریان آب ، تاثیر بارهای هم نام و غیر هم نام بر یکدیگر ، کار با الکتروسکوپ ( توضیح ساختمان الکتروسکوپ ، تشخیص نوع بار ، تشخیص بارداربودن اجسام ، تشخیص رسانایی یا نارسانایی مواد)
کد 26 فیزیک – باردارکردن اجسام به روش القا : باردارکردن دو کره فلزی به روش القا ، چرا خرده های کاغذ جذب شانه بادار شده می شود ( مولکول های کاغذ قطبیده می شود ) ، تخلیه الکتریکی به وسیله مولد وان دوگراف (شبیه سازی آذرخش) ، طرز کار بر ق گیرو شبیه سازی آن به وسیله وان دوگراف و میله فلزی نوک تیز متصل به زمین در کنار آن
کد 27 فیزیک- مدار الکتریکی: نقش باتری دریک مدار ساده ، اندازه گیری اختلاف پتانسیل دوسر یک باتری به وسیله ولت سنج ، تشکیل یک مدار ساده ، بررسی رسانایی ونارسانایی به وسیله یک مدار الکتریکی، اندازه گیری جریان الکتریکی یک مدار به وسیله ولت سنج
کد 28 فیزیک – مقاومت الکتریکی: بررسی مقاومت الکتریکی ،اندازه گیری مقاومت لامپ و مقاومت رنگی و المنت بخاری و ...بااهم متر ، بررسی قانون اهم ، به دست آوردن شدت جریان از طیق قانون اهم
کد 29 فیزیک – مغناطیس : درچه وسایلی از آهن ربا استفاده می شود، بررسی انواع آهن ربا ازنظر شکل ظاهری ، مشاهده مواد مغناطیسی و غیر مغناطیسی با استفاده از آهن ربا ، عبور میدان مغناطیسی از مواد مختلف، تاثیر قطب های هم نام و غیر هم نام بریکدیگر ، بررسی قطب شمال وجنوب زمین به وسیله قطب نما ، درست کردن یک قطب نما به کمک یونولیت ویک آهن ربا ی تیغه ای کوچک و ظرف آب ، القای مغناطیسی در اجسام فرو مغناطیس ( آهن) ، ایجاد خاصیت مغناطیسی با کشیدن آهن ربا برروی یک جسم آهنی یا فولادی (فرومغناطیس) ، ایجاد یک فنر به وسیله آهن ربای حلقوی ، ساخت آهن ربای الکتریکی ، شکسته شدن آهن ربا و تبدیل آن به آهن رباهای کوچکتر
کد 30 فیزیک –تغییر جهت میدان مغناطیسی با جابه جا کردن قطب مثبت و منفی ، عوامل موثر بر میدان مغناطیسی یک آهن ربای الکتریکی ( تعداددور سیم پیچ ، شدت جریان الکتریکی ، قراردادن هسته آهنی)، مشاهده نحوه عملکرد و ساخت یک موتور ساده دست ساز، مشاهده نحوه کار یک مولد برق ساده دست ساز ( سرنگ ، آهن ربای نئودیم ، لامپ LED و سیم )
کد 31 فیزیک- نور: بررسی چشمه نور نقطه ای و گسترده ، ایجاد یک باریکه نور ، مشاهده نور که به خط مستقیم سیر می کند ، آزمایش اتاق تاریک ، تشکیل سایه و نیم سایه با منبع نور نقطه ای و گسترده ، برررسی کسوف و خسوف به وسیله دستگاه گردش زمین وماه به دور خورشید ، بررسی باز تابش منظم ونا منظم ، مشاهده زاویه تابش و باز تابش ، بررسی قوانین بازتاب و تابش ، چگونگی تشکیل تصویر در آینه تخت
کد 32 فیزیک-آینه های کروی : تصویر در آینه های کروی ( فرو رفته و برآمده )، یافتن کانون آینه مقعر ، تشکیل تصویر حقیقی در آینه مقعر، بررسی شکست نور در تیغه شیشه ای و منشور ، شکست نور در منشور ، تجزیه نور در منشور
کد33 فیزیک- بررسی عدسی های مقعر ومحدب، یافتن کانون عدسی محدب و فاصله کانونی ، واگرا و همگرا شدن پرتوهای موازی در عدسی های مقعر و محدب، بررسی ساختمان تلسکوپ
کد 34 فیزیک- موج : بررسی حرکت نوسانی آونگ ، بررسی دوره نوسان یک آونگ به طول نخ و شتاب جاذبه ، بررسی دوره نوسان وزنه متصل به فنر (ضریب سختی و جرم وزنه متصل به آن )، مشاهده موج طولی به وسیله فنر، مشاهده موج عرضی به وسیله فنروریسمان ، کاربا دیاپازون ارتعاش مولکول های هوا با ضربه به شاخک ها ، نشان دادن امواج فروسرخ کنترل از راه دور به وسیله تلفن همراه ، بررسی گستره شنوایی انسان به وسیله دستگاه مولد موج و بلندگو ،بررسی امواج الکترومغناطیس به وسیله رادیو و باتری
کلاس نهم
کد 35 شیمی- مقایسه واکنش پذیری فلزات
کد 36 شیمی- تهیه بلور
کد 37 شیمی- رسانایی الکتریکی مواد الکترولیت و غیر الکترولیت
کد 38 شیمی- حرکت یونها
کد 39 زیست- مشاهده بافت آوندی- مشاهده بافت آوند چوب ( تهیه کرفس به عهده مدرسه می باشد)
کد 40 زیست- مشاهده سلول های خزه ( خزه توسط مدرسه تهیه گردد)
کد 41 زیست- تشریح ماهی قزل آلا (ماهی توسط مدرسه تهیه گردد)
کد 42 فیزیک- به دست آوردن سرعت – انواع انرژی: انرژی ذخیره شده (پتانسیل ) ، انرژی جنبشی ، تبدیل انرژی ها ، پایستگی انرژی ، باتری خورشیدی ،نیروی اصطکاک ، نیروی الکتریکی ، نیروی برق ، نیروی مغناطیسی، بررسی رابطه بین شتاب و نیرو ( نیروی برآیند ، عمل و عکس العمل ، اندازه گیری جرم ، نیروسنج ، اندازه گیری نیرو ، تفاوت جرم و وزن )
کد 43 فیزیک- فشار ( قراردادن مکعب مستطیل از وجه های مختلف روی سطح اسفنج یا بادکنک پر از آب ) ، قراردادن بادکنک پراز آب روی سطح کائوچو پراز میخ ، محاسبه فشار وارده از طرف وجه های مختلف ، ظروف مرتبط ، جک هیدرولیک (وصل کردن دو سرنگ با قطرهای مختلف به هم) ، مشاهده فشار هوا ،قرار دادن بادکنکی که درون آن آب باشد روی سطح کائوچویی که تعداد زیادی میخ روی آن نصب شده است ، بررسی فشار در مایعات (با استفاده از بطری نوشابه سوراخ شده )، بررسی آثار فشار هوا
کد 44 فیزیک- بررسی عوامل موثر برگشتاور نیرو ( بررسی انواع اهرم و به دست آوردن مزیت مکانیکی آن ها ، سطح شیب دار و محاسبه مزیت مکانیکی و راندمان سطح شیب دار
کد 45 فیزیک- بررسی قرقره ثابت و متحرک ومرکب ، چرخ و محور و مزیت مکانیکی آن ها
کد 46 زمین شناسی- نحوه تشکیل فسیل وشرایط تشکیل آن وآشنایی با انواع فسیل و قالب داخلی و خارجی فسیل
کد آزمایش های لیزر و فتونیک
کد 47 اپتیک- آزمایش همدوستی لیزر
کد 48 اپتیک- آزمایش دوشکاف
کد 49 اپتیک-آزمایش پراش نور
کد 50 اپتیک - بازتاب نور از آینه ها
کد 51 اپتیک - محاسبه فاطله کانونی آینه ها
کد 52 اپتیک- حرکت نور به خط مستقیم
کد 53 اپتیک- قانون های شکست نور
کد 54 اپتیک- تجزیه نور توسط منشور
کد آزمایش های نانو تکنولوژی
کد1- مفاهیم نانو تکنولوژی
کد2- آزمایش با دستگاه اسپاترینگ
کد3– آزمایش و کار با میکروسکوپ STM
کد 4 – معرفی وکار با دستگاه انفجار الکتریکی
کد 5- معرفی و کار با دستگاه الکتروریسی