از : مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز

به : تمامی مدارس متوسطه اول

موضوع : استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی

با سلام و احترام ؛

ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است  پژوهش یاران گرامی با مشورت دبیران علوم ، زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا  18 /7/97 نوبت گیری نمایند .

 

1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.                                                                                   

2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی لغو شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .

3- به ازای هر گروه ( حداکثر 25 نفر  دانش آموز ) همراه بودن یک مربی الزامی است .

4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.

5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.

6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهشسرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد  ذکر شده به عهده آنهاست  . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .

7-  به ازای هر دانش آموز مبلغ 1000 تومان برای یک جلسه 50 دقیقه ای (پسران  به حساب شماره 4150156512003  و دختران به حساب شماره 4150136269008  ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود وروز تشکیل کلاس فیش به همراه فرم تعهد  به پژوهش سرا تحویل داده شود  .  

8- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .

9- پژوهش یاران تا  18 مهرماه از ساعت 8 الی 12  از طریق شماره تلفن  32344453 و 32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس  و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه ، یکشنبه ،سه شنبه وچهارشنبه)

10-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد .

11-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .

 

کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه دوره اول  سال تحصیلی 98-97

کلاس هفتم

کد1 شیمی- روش اندازه گیری چگالی مواد

کد2 شیمی- بررسی ومقایسه ویژگی های عناصر فلزی ونا فلزی

کد3 شیمی- مدل سازی برای نمایش اتم و عنصر و ترکیب

کد4 زیست- مشاهده روپوست برگ بعضی گیاهان ،پوست داخلی وخارجی پیاز ومشاهده بافت پوستی ، ماهیچه ای ،عصبی وخونی

کد5 زیست - مشاهده کلروپلاست دربرگ خزه وغشاء هسته و سیتوپلاسم در سلول پوششی دهان و پلاست در سیب زمینی

کد6 زیست - مقایسه خیار و سیب زمینی، سیب و نان ازنظر داشتن نشاسته با استفاده از لوگل وتعیین وجود چربی در بعضی مواد غذایی

کد 7 زیست- تشریح وبررسی قلب (قلب دارای آبشامه باشد وتهیه آن به عهده مدرسه است)

کد 8 فیزیک- اندازه گیری جرم ، برسی تفاوت جرم و وزن ، به دست آوردن چگالی - بررسی خواص مواد ( رسانایی الکتریکی ) - بررسی کار انجام شده ، بررسی انرژی جنبشی و پتانسیل - انرژ های نو (بررسی توربین بادی ،آبی ، سلول خورشیدی و ...)                                 

کد 9 فیزیک- گرما ، بررسی تاثیر فشارجو برنقطه جوش ، کار با دماسنج های مختلف ، روش های انتقال گرما (رسانش ، همرفت ، تابش )

کد10 زمین شناسی- بررسی حرکت آب در سطح زمین

کد11 زمین شناسی - بررسی حرکت آب درون زمین

کد 12 زمین شناسی- آزمایش تعیین حجم فضای خالی رسوبات

 

کلاس هشتم

کد 13 شیمی - کار با کاغذ  PH

کد 14 شیمی - بررسی روش های مختلف جداسازی مخلوط ها  

کد 15 شیمی -  بررسی چند تغییر فیزیکی و شیمیایی

کد 16 شیمی - بررسی تغییرات انرژی در واکنش های شیمیایی

کد 17 شیمی -  مفهوم انرژی فعال سازی و راه های تامین آن

کد 18 شیمی -  اندازه گیری درصد اکسیژن در هوا  

کد 19 شیمی - بررسی اثر کاتالیز گر بر سرعت واکنش های شیمیایی

کد 20 شیمی - تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی و حرکتی

کد 21 زیست - تشریح بال مرغ ( بال مرغ توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 22 زیست - بررسی مولاژ چشم و اندامهای حسی ، بویایی ، شنوایی و لامسه وتشریح چشم (چشم توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 23 زیست - بررسی اسکلت انسان و ساختار میکروسکپی بافت استخوان و غضروف ، بررسی شکنندگی استخوان مرغ که تحت تاثیر سرکه وحرارت قرار گرفته اند ،  بررسی میکروسکپی بافت ماهیچه ای

کد 24 زیست - مشاهده مخمر و تولید مثل غیر جنسی کپک نان و مشاهده تولید مثل جنسی با استفاده از گل 

کد 25 فیزیک - الکتریسیته ساکن  : باردار کردن اجسام به روش مالش ، باردارکردن اجسام (بادکنک و خرده کاغذ) ، تاثیر بارالکتریکی بر جریان آب ، تاثیر بارهای هم نام و غیر هم نام بر یکدیگر ، کار با الکتروسکوپ ( توضیح ساختمان الکتروسکوپ ، تشخیص نوع بار ، تشخیص بارداربودن اجسام ، تشخیص رسانایی یا نارسانایی مواد)

کد 26 فیزیک - باردارکردن اجسام به روش القا : باردارکردن دو کره فلزی به روش القا ، چرا خرده های کاغذ جذب شانه بادار شده می شود ( مولکول های کاغذ قطبیده می شود ) ، تخلیه الکتریکی به وسیله مولد وان دوگراف (شبیه سازی آذرخش) ، طرز کار بر ق گیرو شبیه سازی آن به وسیله وان دوگراف و میله فلزی نوک تیز متصل به زمین در کنار آن

کد 27 فیزیک- مدار الکتریکی: نقش باتری دریک مدار ساده ، اندازه گیری اختلاف پتانسیل دوسر یک باتری به وسیله ولت سنج  ، تشکیل یک مدار ساده ، بررسی رسانایی ونارسانایی به وسیله یک مدار الکتریکی، اندازه گیری جریان الکتریکی یک مدار به وسیله ولت سنج

کد 28 فیزیک - مقاومت الکتریکی: بررسی مقاومت الکتریکی ،اندازه گیری مقاومت لامپ و مقاومت رنگی و المنت بخاری و ...بااهم متر ، بررسی قانون اهم ، به دست آوردن شدت جریان از طیق قانون اهم           

کد 29 فیزیک - مغناطیس : درچه وسایلی از آهن ربا استفاده می شود، بررسی انواع آهن ربا ازنظر شکل ظاهری ، مشاهده مواد مغناطیسی و غیر مغناطیسی با استفاده از آهن ربا ، عبور میدان مغناطیسی از مواد مختلف، تاثیر قطب های هم نام و غیر هم نام بریکدیگر ، بررسی قطب شمال وجنوب زمین به وسیله قطب نما ، درست کردن یک قطب نما به کمک یونولیت ویک آهن ربا ی تیغه ای کوچک و ظرف آب ، القای مغناطیسی در اجسام فرو مغناطیس ( آهن) ، ایجاد خاصیت مغناطیسی با کشیدن آهن ربا برروی یک جسم آهنی یا فولادی (فرومغناطیس) ، ایجاد یک فنر به وسیله آهن ربای حلقوی ، ساخت آهن ربای الکتریکی ، شکسته شدن آهن ربا و تبدیل آن به آهن رباهای کوچکتر

کد 30 فیزیک - تغییر جهت میدان مغناطیسی با جابه جا کردن قطب  مثبت و منفی ، عوامل موثر بر میدان مغناطیسی یک آهن ربای الکتریکی ( تعداددور سیم پیچ ، شدت جریان الکتریکی ، قراردادن هسته آهنی)، مشاهده نحوه عملکرد و ساخت یک موتور ساده دست ساز، مشاهده نحوه کار یک مولد برق ساده دست ساز ( سرنگ ، آهن ربای نئودیم ، لامپ LED و سیم )

کد 31 فیزیک- نور: بررسی چشمه نور نقطه ای و گسترده ، ایجاد یک باریکه نور ، مشاهده نور که به خط مستقیم سیر می کند ، آزمایش اتاق تاریک ، تشکیل سایه  و نیم سایه با منبع نور نقطه ای و گسترده ، برررسی کسوف و خسوف به وسیله دستگاه گردش زمین وماه به دور خورشید ، بررسی باز تابش منظم ونا منظم ، مشاهده زاویه تابش و باز تابش ، بررسی قوانین بازتاب و تابش ، چگونگی تشکیل تصویر در آینه تخت

 کد 32 فیزیک- آینه های کروی : تصویر در آینه های کروی ( فرو رفته و برآمده )، یافتن کانون آینه مقعر ، تشکیل تصویر حقیقی در آینه مقعر، بررسی شکست نور در تیغه شیشه ای و منشور ، شکست نور در منشور ، تجزیه نور در منشور

کد33 فیزیک- بررسی عدسی های مقعر ومحدب، یافتن کانون عدسی محدب و فاصله کانونی ، واگرا و همگرا شدن پرتوهای موازی در عدسی های مقعر و محدب، بررسی ساختمان تلسکوپ

کد 34 فیزیک- موج : بررسی حرکت نوسانی آونگ ، بررسی دوره نوسان یک آونگ به طول نخ و شتاب جاذبه ، بررسی دوره نوسان وزنه متصل به فنر (ضریب سختی و جرم وزنه متصل به آن )، مشاهده موج طولی به وسیله فنر، مشاهده موج عرضی به وسیله فنروریسمان ، کاربا دیاپازون ارتعاش مولکول های هوا با ضربه به شاخک ها ، نشان دادن امواج فروسرخ کنترل از راه دور به وسیله تلفن همراه ، بررسی گستره شنوایی انسان به وسیله دستگاه مولد موج و بلندگو ،بررسی امواج الکترومغناطیس به وسیله رادیو و باتری

 

کلاس نهم

کد 35 شیمی- مقایسه واکنش پذیری فلزات

کد 36 شیمی- تهیه بلور

کد 37 شیمی- بررسی محلول مواد الکترولیت و غیر الکترولیت

کد 38 شیمی- حرکت یونها

کد 39 زیست- مشاهده بافت آوندی- مشاهده بافت آوند چوب ( تهیه کرفس به عهده مدرسه می باشد)

کد 40 زیست- مشاهده سلول های خزه ( خزه توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 41 زیست- تشریح ماهی قزل آلا (ماهی توسط مدرسه تهیه گردد)

کد 42 فیزیک- به دست آوردن سرعت - انواع انرژی: انرژی ذخیره شده (پتانسیل ) ، انرژی جنبشی ، تبدیل انرژی ها ، پایستگی انرژی ، باتری خورشیدی ،نیروی اصطکاک ، نیروی الکتریکی ، نیروی برق ، نیروی مغناطیسی، بررسی رابطه بین شتاب و نیرو ( نیروی برآیند ، عمل و عکس العمل ، اندازه گیری جرم ، نیروسنج  ، اندازه گیری نیرو ، تفاوت جرم و وزن )

کد 43 فیزیک- فشار ( قراردادن مکعب مستطیل از وجه های مختلف روی سطح اسفنج یا بادکنک پر از آب ) ، قراردادن بادکنک پراز آب روی سطح کائوچو پراز میخ ، محاسبه فشار وارده از طرف وجه های مختلف ، ظروف مرتبط ، جک هیدرولیک (وصل کردن دو سرنگ با قطرهای مختلف به هم) ، مشاهده فشار هوا ،قرار دادن بادکنکی که درون آن آب باشد روی سطح کائوچویی که تعداد زیادی میخ روی آن نصب شده است ، بررسی فشار در مایعات (با استفاده از بطری نوشابه سوراخ شده )،  بررسی آثار فشار هوا

کد 44 فیزیک- بررسی عوامل موثر برگشتاور نیرو ( بررسی انواع اهرم و به دست آوردن مزیت مکانیکی آن ها ، سطح شیب دار و محاسبه مزیت مکانیکی و راندمان سطح شیب دار

کد 45 فیزیک- بررسی قرقره ثابت و متحرک ومرکب ، چرخ و محور و مزیت مکانیکی آن ها 

کد 46 زمین شناسی- نحوه تشکیل فسیل  وشرایط تشکیل آن وآشنایی با انواع فسیل و قالب داخلی و خارجی فسیل