عناوین مسابقه استانی روباتیک :

 1- فوتبالیست ها
2- امدادگر جونیور
3- جنگجو
4- فوتبالیست جونیور یک به یک و دو به دو
5- حل ماز پیشرفته
6- تعقیب خط پیشرفته
از علاقه مندان جهت شرکت در مسابقه دعوت می شود به سایت www.novinrobotic مراجعه نمایند .

الف - قوانین مسابقه دوره ابتدایی

قوانین مسابقه ربات­های فوتبالیست :

در این بخش، زمینی به شکل زمین فوتبال وجود دارد. دو ربات بر روی این زمین قرار می­گیرند و تلاش می­کنند تا یک توپ پینگ پنگ را درون دروازه حریف شوت کنند. استفاده از گیر بکس­ها، موتور ها و درایور مکارو یا بورد روبورو الزامی است.

مسابقات به صورت گروهی آغاز شده و پس از آن به صورت تک حذفی ادامه پیدا می‌کند. در پایان تیم­های اول و دوم  مشخص گردیده و جوایزی به رسم یادبود به آنها اعطا می‌گردد.

1-  این مسابقه در یک زمین مستطیل شکل به طول2 متر و عرض1/1 متر برگزار می­شود. عرض دروازه­ها40 سانتیمتر است.

2- ربات­ها باید یک توپ پینگ پنگ را درون دروازه حریف بیندازند اما خود ربات­ها نباید وارد دروازه شوند.

3- زمان مسابقه دو نیمه­ی سه دقیقه است، چنانچه در این زمان هیچ یک از ربات­ها موفق به کسب برتری نشدند مسابقه با نتیجه مساوی خاتمه پیدا می­کند.  

4 - در صورت تساوی در مسابقات حذفی، هر تیم 3 پنالتی می­زند. توپ درون یک نیمه زمین قرار می­گیرد و هر تیم باید سعی کند توپ را در درون دروازه مقابل که بدون دروازه بان می­باشد، قرار دهد. ربات پنالتی زن حق خروج از زمین خود را ندارد ولی می­تواند توپ را هر جایی از زمین خود مستقر کند و سپس آن را به سمت دروازه حریف شوت کند.

5- ربات­ها در ابتدای مسابقه باید در یک مربع  25 در 25 سانتیمتری جا بگیرند. آنها در طی مسابقه می­توانند بازو­هایی فراتر از این اندازه­ها داشته باشند اما در ابتدای مسابقه باید به صورت جمع شده در مربع فوق الذکر قرار بگیرند. ارتفاع محدودیتی ندارد.

6- ربات­ها باید از گیربکس ها و موتور ها و بورد درایور استاندارد مکارو ( یا بورد روبورو) برای حرکت استفاده کنند، موتور ها و گیر‌بکس های دیگر مورد قبول نمی باشد.

7- اتصال چندین درایور مکارو به یکدیگر ایرادی ندارد .( تغییری در ساختمان برد درایور نباید به وجود آید فقط خروجی موتور­ها می­تواند به هم وصل شود.)

تبصره : استفاده از سیستم­های دیگر منوط بر اینکه به هیچ عنوان باعث جابه‌جایی ربات نشود، بعد از تایید هیات داوران، مجاز است.(منظور جابه‌جایی در سطح است بنابراین سیستم شوت زن کاملاً آزاد است.)

8- ربات­های شرکت کننده باید در ابتدای هر مسابقه قابلیت حرکت و جابه جایی داشته باشند. اگر هیات داوران تشخیص بدهد که رباتی این قابلیت را ندارد از دور مسابقات حذف می­شود.

9- ربات­هایی که به زمین مسابقه آسیب می­رسانند و یا از روش­های خطرناک و مخاطره آمیز برای افراد حاضر در محل مسابقه استفاده می­کنند از دور رقابت­ها حذف می­گردند.

10-  اتصال سیم به ربات­ها و استفاده از منبع تغذیه مجاز است اما منبع تغذیه مورد نظر را تیم­ها باید خود در کنار زمین مهیا کنند و کمیته اجرایی مسابقات مسئولیتی در این زمینه ندارد.

11-  تصمیم گیری در مورد موارد خاص و پیش­بینی نشده بر عهده هیات داوران مسابقه است.

قوانین مسابقه ربات­های جنگجو :                                                        

زمین مسابقه جنگجو 1 متر قطر دارد . حداکثر وزن ربات 1500 گرم و ابعاد آن 30 *30 سانتی متر است. (محدودیت ارتفاع وجود ندارد)

ماده 1 : منظور از وزن ربات وزن قسمت متحرک در روی زمین مسابقه است. وزن دسته کنترل و سیم آن جزء وزن ربات نیست.

ماده 2 : ربات در اولین مسابقه توسط داور وزن کشی می شود و این وزن تا انتها به عنوان وزن ربات شناخته می شود.

ماده 3 : شرکت کنندگان حق اعمال تغییرات که موجب کاهش یا افزایش وزن ربات شوند را ندارد. این تغییرات شامل اضافه کردن وسایلی همچون فندک،  هویه، پره و همانند اینها است.

ماده 4 :تعویض قطعات مانند موتور و گیربکس و تغییرات جزیی در بدنه منوط به اینکه موجب افزایش یا کاهش وزن نگردد در زمان مابین مسابقات  بلامانع است .

ماده 5 : ابعاد ربات باید مقدار ذکر شده باشد. چنانچه اندازه ربات از ابعاد ذکر شده بزرگتر باشد ربات از مسابقه حذف و یا به یک لیگ دیگر منتقل خواهد شد. (ارتفاع محدودیتی ندارد)

ماده 6 : ابعاد ربات در هنگام مسابقه به صورت خودکار و الکترونیکی می تواند بزرگتر شود.

ماده 7 : برای لیگ های سبک و سنگین موتور و گیربکس می بایست استاندارد باشد.

ماده 8: استفاده از درایور استاندارد اجباری نیست.

ماده 11 : در یک مسابقه زمانی یک ربات برنده می شود که بتواند

1)      ربات مقابل را به طور کامل از میز بیرون بیاندازد به طوری که از روی میزمسابقه به روی زمین سقوط کند.

2)   به ربات مقابل به نحوی آسیب بزند که ربات قادر به حرکت در روی زمین مسابقه نباشد و یا ربات به هر دلیلی مانند قطع شدن باطری  خاموش ماندن مدار، در آمدن موتور و همانند آن نتواند حرکت کند.  چرخیدن موتورها نشانه حرکت نیست

3)      هدایتگر ربات مقابل به ربات دست بزند ویا با سیم ربات را بکشد و یا جهت حرکت ربات را عوض کند.

ماده 12: زمان مسابقه سه راند یک دقیقه ای می باشد در صورتی تساوی رباتی که سبک تر باشد برنده اعلام می شود .(البته این در صورتی می باشد که دو ربات قابلیت حرکت کردن را داشته باشند اگر رباتی نتواند حرکت کند بازنده اعلام می شود.

ماده   13 : هر تیم بعد از اعلام  زمان شروع مسابقه  حداکثر یک دقیقه وقت آماده سازی دارد و بعد از یک دقیقه باید در زمین حاضر باشد  در غیر اینصورت حذف خواهد شد.

ماده 16: ربات ها حق استفاده از سلاحهای گرم و انفجاری را ندارند اما می توانند از آتش منوط به اینکه به زمین آسیبی وارد نشود استفاده کنند.

قوانین مسابقات حل ماز ابتدایی :

هدف از این مسابقه ساخت یک ربات، که قادر به طی کردن مسیر مارپیج ( ماز ) باشد.

مشخصات زمین ماز به شرح زیر می باشد:

-         عرض کانال ماز 25 سانتی متر می باشد.

-         حداکثر زاویه هر پیچ 45 درجه می باشد.

-         زمین ممکن است دارای قسمت هایی به شکل های زیر باشد:



 

استفاده از گیربکس موتور و درایور و بورد تماسی و سنسورهای تماسی روبورو یا مکارو الزامی است.

حداکثر زمان خروج از ماز 100 ثانیه می باشد.

شرکت کنندگان اجازه دست زدن و یا کشیدن سیم ربات را ندارند.

از هر تیم فقط 2 بار رکورد گیری می شود.

قوانین بخش آزاد نمایشگاهی:

در این بخش تیم­ها پروژه­های خود را در معرض نمایش و داوری قرار می­دهند. این پروژه­ها می­تواند شامل انواع سازه­های مکانیکی و الکترومکانیکی، ربات­های مختلف و هرگونه ابتکار و خلاقیت دیگری باشد. خلاقیت و نوآوری، کاربرد نمونه­برداری از طبیعت، زیبایی، هوشمند بودن و ... برخی از فاکتورهای تعیین امتیاز می­باشند. تیم­ها باید برای هیات داوران، پروژه­ها را در زمان معین شده توضیح دهند و از آنها دفاع نمایند.

حداکثر اعضای هر تیم در این بخش 3 نفر می­باشد .

ب- فوانین مسابقه دوره راهنمایی 

قوانین مسابقه ربات­های فوتبالیست :

در این بخش، زمینی به شکل زمین فوتبال وجود دارد. دو ربات بر روی این زمین قرار می­گیرند و تلاش می­کنند تا یک توپ پینگ پنگ را درون دروازه حریف شوت کنند. استفاده از گیر بکس­ها، موتور ها و درایور مکارو یا بورد روبورو الزامی است.

مسابقات به صورت گروهی آغاز شده و پس از آن به صورت تک حذفی ادامه پیدا می‌کند. در پایان تیم­های اول و دوم  مشخص گردیده و جوایزی به رسم یادبود به آنها اعطا می‌گردد.

1-  این مسابقه در یک زمین مستطیل شکل به طول2 متر و عرض1/1 متر برگزار می­شود. عرض دروازه­ها40 سانتیمتر است.

2- ربات­ها باید یک توپ پینگ پنگ را درون دروازه حریف بیندازند اما خود ربات­ها نباید وارد دروازه شوند.

3- زمان مسابقه دو نیمه­ی سه دقیقه است، چنانچه در این زمان هیچ یک از ربات­ها موفق به کسب برتری نشدند مسابقه با نتیجه مساوی خاتمه پیدا می­کند.  

4 - در صورت تساوی در مسابقات حذفی، هر تیم 3 پنالتی می­زند. توپ درون یک نیمه زمین قرار می­گیرد و هر تیم باید سعی کند توپ را در درون دروازه مقابل که بدون دروازه بان می­باشد، قرار دهد. ربات پنالتی زن حق خروج از زمین خود را ندارد ولی می­تواند توپ را هر جایی از زمین خود مستقر کند و سپس آن را به سمت دروازه حریف شوت کند.

5- ربات­ها در ابتدای مسابقه باید در یک مربع  25 در 25 سانتیمتری جا بگیرند. آنها در طی مسابقه می­توانند بازو­هایی فراتر از این اندازه­ها داشته باشند اما در ابتدای مسابقه باید به صورت جمع شده در مربع فوق الذکر قرار بگیرند. ارتفاع محدودیتی ندارد.

6- ربات­ها باید از گیربکس ها و موتور ها و بورد درایور استاندارد مکارو ( یا بورد روبورو) برای حرکت استفاده کنند، موتور ها و گیر‌بکس های دیگر مورد قبول نمی باشد.

7- اتصال چندین درایور مکارو به یکدیگر ایرادی ندارد .( تغییری در ساختمان برد درایور نباید به وجود آید فقط خروجی موتور­ها می­تواند به هم وصل شود.)

تبصره : استفاده از سیستم­های دیگر منوط بر اینکه به هیچ عنوان باعث جابه‌جایی ربات نشود، بعد از تایید هیات داوران، مجاز است.(منظور جابه‌جایی در سطح است بنابراین سیستم شوت زن کاملاً آزاد است.)

8- ربات­های شرکت کننده باید در ابتدای هر مسابقه قابلیت حرکت و جابه جایی داشته باشند. اگر هیات داوران تشخیص بدهد که رباتی این قابلیت را ندارد از دور مسابقات حذف می­شود.

9- ربات­هایی که به زمین مسابقه آسیب می­رسانند و یا از روش­های خطرناک و مخاطره آمیز برای افراد حاضر در محل مسابقه استفاده می­کنند از دور رقابت­ها حذف می­گردند.

10-  اتصال سیم به ربات­ها و استفاده از منبع تغذیه مجاز است اما منبع تغذیه مورد نظر را تیم­ها باید خود در کنار زمین مهیا کنند و کمیته اجرایی مسابقات مسئولیتی در این زمینه ندارد.

11-  تصمیم گیری در مورد موارد خاص و پیش­بینی نشده بر عهده هیات داوران مسابقه است.

قوانین مسابقه ربات های جنگجو                                                                 

زمین مسابقه جنگجو 1.5 متر قطر دارد . حداکثر وزن ربات 2500 گرم و ابعاد آن 30 *30 سانتی متر است. (محدودیت ارتفاع وجود ندارد)

ماده 1 : منظور از وزن ربات وزن قسمت متحرک در روی زمین مسابقه است. وزن دسته کنترل و سیم آن جزء وزن ربات نیست.

ماده 2 : ربات در اولین مسابقه توسط داور وزن کشی می شود و این وزن تا انتها به عنوان وزن ربات شناخته می شود.

ماده 3 : شرکت کنندگان حق اعمال تغییرات که موجب کاهش یا افزایش وزن ربات شوند را ندارد. این تغییرات شامل اضافه کردن وسایلی همچون فندک،  هویه، پره و همانند اینها است.

ماده 4 :تعویض قطعات مانند موتور و گیربکس و تغییرات جزیی در بدنه منوط به اینکه موجب افزایش یا کاهش وزن نگردد در زمان مابین مسابقات  بلامانع است .

ماده 5 : ابعاد ربات باید مقدار ذکر شده باشد. چنانچه اندازه ربات از ابعاد ذکر شده بزرگتر باشد ربات از مسابقه حذف و یا به یک لیگ دیگر منتقل خواهد شد. (ارتفاع محدودیتی ندارد)

ماده 6 : ابعاد ربات در هنگام مسابقه به صورت خودکار و الکترونیکی می تواند بزرگتر شود.

ماده 7 : برای لیگ های سبک و سنگین موتور و گیربکس می بایست استاندارد باشد.

ماده 8: استفاده از درایور استاندارد اجباری نیست.

ماده 11 : در یک مسابقه زمانی یک ربات برنده می شود که بتواند

1)      ربات مقابل را به طور کامل از میز بیرون بیاندازد به طوری که از روی میزمسابقه به روی زمین سقوط کند.

2)   به ربات مقابل به نحوی آسیب بزند که ربات قادر به حرکت در روی زمین مسابقه نباشد و یا ربات به هر دلیلی مانند قطع شدن باطری  خاموش ماندن مدار، در آمدن موتور و همانند آن نتواند حرکت کند.  چرخیدن موتورها نشانه حرکت نیست

3)      هدایتگر ربات مقابل به ربات دست بزند ویا با سیم ربات را بکشد و یا جهت حرکت ربات را عوض کند.

ماده 12: زمان مسابقه سه راند یک دقیقه ای می باشد در صورتی تساوی رباتی که سبک تر باشد برنده اعلام می شود .(البته این در صورتی می باشد که دو ربات قابلیت حرکت کردن را داشته باشند اگر رباتی نتواند حرکت کند بازنده اعلام می شود.

ماده   13 : هر تیم بعد از اعلام  زمان شروع مسابقه  حداکثر یک دقیقه وقت آماده سازی دارد و بعد از یک دقیقه باید در زمین حاضر باشد  در غیر اینصورت حذف خواهد شد.

ماده 16: ربات ها حق استفاده از سلاحهای گرم و انفجاری را ندارند اما می توانند از آتش منوط به اینکه به زمین آسیبی وارد نشود استفاده کنند.

 قوانین مسابقه تعقیب خط و نور:

در این بخش ربات ها باید خطی که در زمین مسابقات کشیده شده است را دنبال کنند. ربات­ها باید قبل از اتمام وقتشان به پایان خط برسند. خط از جنس چسب برق و یا به صورت چاپ شده روی بنر می باشدرنگ این مسیر سیاه می باشد و رنگ پس زمینه آن سفید است. پس از اتمام خط مرحله بعدی مسابقه تشخیص یک دریچه نورانی و ورود به آن است. جزئیات دقیق­تر مسابقه در­­­ زیر آمده است.

 1 – در این مسابقه تنها ربات های روبورو می توانند شرکت کنند.

3 – در مسیر مسابقه زاویه وجود ندارد و پیچ ها تماماً با استفاده از منحنی طراحی شده است. زاویه این منحنی ها حداکثر 90 درجه می باشد.

4 – در مسیر مسابقه انقطاع وجود ندارد.

5 – رباتهایی که بتوانند مسیر مسابقه را تا انتها طی کنند بر اساس زمان طی کردن مسیر امتیاز کسب می کنند.

6 – مرحله دوم مسابقه بعد از اتمام تعقیب خط شروع می­شود. در انتهای خط یک مانع وجود دارد که می­تواند سنسور تماسی را تحریک کند، شرکت کنندگان باید برنامه خود را به صورتی بنویسند که روبات با این تماس از حالت تعقیب خط به حالت نوریاب تبدیل شود.

7 – در قسمت نوریاب حول نیم دایره‌ای به شعاع 50 سانتیمتر از محل مانع انتهایی، 6 منبع نوری وجود دارد که یکی از آنها روشن است. روبات باید منبع روشن را تشخیص داده و به طرف آن حرکت کند.

 

8 – برای هر کدام از منابع نور یک محوطه در نظر گرفته شده است که ورود به آن منطقه به منزله تشخیص صحیح است.

9- امتیاز قسمت نوریابی به زمان وابسته نیست و تنها تشخیص دادن منبع نور روشن امتیاز این بخش را به ارمغان خواهد آورد.

10 – اتصال سیم تغذیه به ربات­ها مجاز است اما منبع تغذیه باید به وسیله خود تیم ها فراهم شود.

11 – تصمیم گیری درباره موارد خاص و پیشبینی نشده به عهده هیات داوران مسابقه است.

 

نحوه امتیاز دهی: سقف امتیاز در نظر گرفته شده برای مرحله اول (مرحله تعقیب خط) 1000 امتیاز می‌باشد. جهت محاسبه امتیاز، 5 برابر زمان ثبت شده برای هر تیم (ثانیه  X5) از این امتیاز کسر می‌گردد تا امتیاز این مرحله مشخص شود. پس از آن چنانچه ربات موفق به تشخیص مانع و منبع نوری گردد 300 امتیاز اضافه کسب خواهد نمود.

 

نحوه اجرا: هر تیم دو بار فرصت رکوردگیری دارد و بالاترین امتیاز برای آن­ها ثبت می‌گردد. با اعلام داوران و طبق زمانبندی آن­ها تیم ها بایستی حضور خود را اعلام نموده و وارد زمین شوند. تیم ها می‌توانند هر دو بار رکوردگیری خود را پشت سرهم انجام داده و یا تقاضای زمان نمایند. در این صورت حداکثر 15 دقیقه وقت دارند تا دوباره رکوردگیری کنند. در صورتی که پس از اعلام مجدد داوران تیم ها برای رکوردگیری حاضر نباشند رکورد قبلی آنها ثبت شده و رکوردگیری آن تیم خاتمه یافته محسوب می‌شود.

قوانین بخش آزاد نمایشگاهی:

در این بخش تیم­ها پروژه­های خود را در معرض نمایش و داوری قرار می­دهند. این پروژه­ها می­تواند شامل انواع سازه­های مکانیکی و الکترومکانیکی، ربات­های مختلف و هرگونه ابتکار و خلاقیت دیگری باشد. خلاقیت و نوآوری، کاربرد نمونه­برداری از طبیعت، زیبایی، هوشمند بودن و ... برخی از فاکتورهای تعیین امتیاز می­باشند. تیم­ها باید برای هیات داوران، پروژه­ها را در زمان معین شده توضیح دهند و از آنها دفاع نمایند.

حداکثر اعضای هر تیم در این بخش 3 نفر می­باشد .

ج- فوانین مسابقه دوره متوسطه

قوانین مسابقه روبات های جنگجو                                                                                     

زمین مسابقه جنگجو 1.5 متر قطر دارد . حداکثر وزن ربات 3000 گرم و ابعاد آن 30 *30 سانتی متر است. (محدودیت ارتفاع وجود ندارد)

ماده 1 : منظور از وزن ربات وزن قسمت متحرک در روی زمین مسابقه است. وزن دسته کنترل و سیم آن جزء وزن ربات نیست.

ماده 2 : ربات در اولین مسابقه توسط داور وزن کشی می شود و این وزن تا انتها به عنوان وزن ربات شناخته می شود.

ماده 3 : شرکت کنندگان حق اعمال تغییرات که موجب کاهش یا افزایش وزن ربات شوند را ندارد. این تغییرات شامل اضافه کردن وسایلی همچون فندک،  هویه، پره و همانند اینها است.

ماده 4 :تعویض قطعات مانند موتور و گیربکس و تغییرات جزیی در بدنه منوط به اینکه موجب افزایش یا کاهش وزن نگردد در زمان مابین مسابقات  بلامانع است .

ماده 5 : ابعاد ربات باید مقدار ذکر شده باشد. چنانچه اندازه ربات از ابعاد ذکر شده بزرگتر باشد ربات از مسابقه حذف و یا به یک لیگ دیگر منتقل خواهد شد. (ارتفاع محدودیتی ندارد)

ماده 6 : ابعاد ربات در هنگام مسابقه به صورت خودکار و الکترونیکی می تواند بزرگتر شود.

ماده 7 : برای لیگ های سبک و سنگین موتور و گیربکس می بایست استاندارد باشد.

ماده 8: استفاده از درایور استاندارد اجباری نیست.

ماده 11 : در یک مسابقه زمانی یک ربات برنده می شود که بتواند

1)      ربات مقابل را به طور کامل از میز بیرون بیاندازد به طوری که از روی میزمسابقه به روی زمین سقوط کند.

2)   به ربات مقابل به نحوی آسیب بزند که ربات قادر به حرکت در روی زمین مسابقه نباشد و یا ربات به هر دلیلی مانند قطع شدن باطری  خاموش ماندن مدار، در آمدن موتور و همانند آن نتواند حرکت کند.  چرخیدن موتورها نشانه حرکت نیست

3)      هدایتگر ربات مقابل به ربات دست بزند ویا با سیم ربات را بکشد و یا جهت حرکت ربات را عوض کند.

ماده 12: زمان مسابقه سه راند یک دقیقه ای می باشد در صورتی تساوی رباتی که سبک تر باشد برنده اعلام می شود .(البته این در صورتی می باشد که دو ربات قابلیت حرکت کردن را داشته باشند اگر رباتی نتواند حرکت کند بازنده اعلام می شود.

ماده   13 : هر تیم بعد از اعلام  زمان شروع مسابقه  حداکثر یک دقیقه وقت آماده سازی دارد و بعد از یک دقیقه باید در زمین حاضر باشد  در غیر اینصورت حذف خواهد شد.

ماده 16: ربات ها حق استفاده از سلاحهای گرم و انفجاری را ندارند اما می توانند از آتش منوط به اینکه به زمین آسیبی وارد نشود استفاده کنند.

قوانین بخش آزاد نمایشگاهی:

در این بخش تیم­ها پروژه­های خود را در معرض نمایش و داوری قرار می­دهند. این پروژه­ها می­تواند شامل انواع سازه­های مکانیکی و الکترومکانیکی، ربات­های مختلف و هرگونه ابتکار و خلاقیت دیگری باشد. خلاقیت و نوآوری، کاربرد نمونه­برداری از طبیعت، زیبایی، هوشمند بودن و ... برخی از فاکتورهای تعیین امتیاز می­باشند. تیم­ها باید برای هیات داوران، پروژه­ها را در زمان معین شده توضیح دهند و از آنها دفاع نمایند.

حداکثر اعضای هر تیم در این بخش 3 نفر می­باشد .

 قوانین ماز هوشمند:                                                          

این مسابقه شامل 2 قسمت حل ماز و شمارش خطوط مشکی است. در ابتدای مسابقه داور از طریق سنسور های تماسی تعداد خط مشکی که ربات باید طی کند را به ربات اعلام  می کند. به عنوان مثال اگر قرار باشد ربات 6 خط مشکی را تشخیص دهد در ابتدای مسابقه داور 6 بار یک سنسور تماسی را فشار می دهد ( ترجیحاً راست) و پس از 6 بار سنسور دیگر را فشار می دهد.  پس از 1 ثانیه ربات در مسیر قرار می گیرد در این مسیر می بایست از خم ها و پیچها عبور کند و همچنین خطوط مشکی که در مسیر وجود دارد را بشمارد. پس از عبور از تعداد خط مشخص شده  می بایست همه چراغهای ربات روشن شود وربات ادامه مسیر را طی کند.

این مسابقه 100 امتیاز دارد. 30 امتیاز مربوط به تشخیص خطوط  و70 امتیاز مربوط به زمان طی مسیر است.   چنانچه ربات بتواند خطها را دقیقاً بشمارد 30 امتیاز می گیرد به ازای هر خط اضافه  ویا کمتر که ربات بشمارد 10 امتیاز از 30 امتیاز کم می شود.  حداکثر زمان طی  مسیر 200 ثانیه در نظر گرفته شده است. امتیاز طی کردن مسیر توسط فرمول زیر حساب می شود.

به عنوان مثال  اگر رباتی بتواند مسیر را در 20 ثانیه طی کند و خطها را یکی بیشتر بشمارد  امتیازی معادل زیر بدست می آورد.

ماده 1) در مسیر گوشه های 90 درجه وجود ندارد.

ماده 2) پس از قرار دادن ربات در مسیر شرکت کنندگان نمی توانند به ربات دست بزنند.

ماده3) چنانچه رباتی بیش از 200 ثانیه  مسیر را طی کند همان عدد 200 برای وی در نظر گرفته می شود.

ماده 4) ربات حداکثر 2 سنسور مادون قرمز  می بایست داشته باشد.

ماده 5) به هر تیم 5 دقیقه زمان رکورد گیری داده می شود. در این 5 دقیقه ربات می تواند حداکثر 2 رکورد ثبت کند.

ماده 6) زمانی که داور نام تیم را اعلام می کند تیم باید در زمین حاضر شود  و زمان 5 دقیقه ای  تیم  آغاز می گردد. چنانچه تا پایان 5 دقیقه تیم حاضر نشود. امتیاز صفر برای ربات در نظر گرفته می شود.

شکل زمین می تواند شبیه شکل زیر باشد – زمین   2 متر در 1 متر است

قوانین مسابقات شبیه سازی :

محیط شبیه سازی :

برای هر مسابقه، یك دستگاه كامپیوتر معمولی در اختیار هر تیم قرار داده می­شود.

بر روی تمامی كامپیوترها، سیستم عامل لینوكس Fedora  قرار دارد. برای مسابقات از نسخه سرور شبیه­سازی   (x13)    استفاده خواهد شد.

 قوانین مسابقات :

 1-  تمام مسابقات به طور خودكار، و یا توسط داور انسانی مسابقه اجرا می­شوند.

2 -  تمامی تیم­ها موظف به تهیه فایل های (script) برای راه اندازی و پایان برنامه­های خود می­باشند نامی كه تیم­ها در این فایل ها برای اتصال به سرور مسابقات استفاده می­كنند می­بایست حتماً با نام تیم مطابقت داشته باشد.

3- تمام تیم­ها موظفند سورس برنامه خود را حداقل یك هفته قبل از شروع مسابقات به كمیته فنی مسابقات تحویل دهند.

4 -  در مسابقه گروهی، به هر برد 3 امتیاز، و به هر مساوی یك امتیاز تعلق خواهد گرفت.

5 - در صورتی كه دو یا چند تیم در پایان بازی­های گروهی دارای امتیازهای مساوی شوند، موارد زیر به ترتیب مشخص كننده رتبه تیم­ها در گروه خواهد بود :

ü      نتایج مسابقات مستقیم (پیروزی یا شكست در مقابل تیم حریف)

ü      تفاضل گل در مجموع مسابقات

ü      گل زده در مجموع مسابقات

ü      برگزاری یك بازی به صورت گل طلایی

ü      نظر كمیته داوران

6 -  در مسابقات حذفی، در صورتی كه بازی مساوی شود، موارد زیر به ترتیب تیم برنده را مشخص می كند :

ü                         یك بازی (با قانون گل طلایی)

ü                         میانگین امتیاز در كل بازی ها

ü                         میانگین تفاضل گل در بازی های قبلی

ü                         میانگین گل زده در بازی های قبلی

ü                         نظر داوران مسابقات

7 - در صورتی كه بازیكنان یك تیم وارد زمین بازی نشوند (پس از دو بار تلاش)، نتیجه آن بازی با نتیجه سه بر صفر اعلام می­شود. و در صورتی كه این مشكل برای هر دو تیم بوجود بیاید، نتیجه بازی صفر اعلام می­شود و هیچ امتیازی برای تیم­ها در نظر گرفته نمی­شود.

8 - در صورتی كه در حین اجرای بازی، مشكلی برای یكی از تیم­ها بوجود آید كه قادر به ادامه بازی نباشد، بازی با نتیجه سه بر صفر به پایان می­رسد.

9 -  در صورتی كه در حین اجرای بازی، چهار بازیكن یكی از تیم ها kill شود، بازی با نتیجه سه بر صفر به پایان می­رسد.

10 - در صورتی كه در هر مرحله از مسابقات مشخص شود كه یك تیم قوانین بازی جوانمردانه را رعایت نكرده است، آن تیم بلافاصله از جدول مسابقات حذف خواهد شد. ملاك تشخیص بازی جوانمردانه، نظر كمیته فنی مسابقات می­باشد. در صورتی كه جدول مسابقات اجازه دهد و با نظر كمیته فنی، ممكن است تیم دیگری جایگزین تیم حذف شده شود.

11- داوران بازی ها توسط كمیته فنی انتخاب می­شود.

12 -  داور مسابقه می­تواند در صورت تشخیص بروز مشكل فنی بازی را مجدداً تكرار كند.

13 - نظر كمیته فنی مسابقات بر تمامی قوانین ذكر شده ارجعیت دارد.

14- تیم های دانش آموزی مجاز به استفاده از بیس trilearn  می باشند . در صورت استفاده از بیس های دیگر می بایست تا  50 % تغییرات انجام داده باشند .

 

قوانین بازی جوانمردانه :

نقص قوانین بازی جوانمردانه توسط كمیته فنی تعیین می­گردد. تعدادی از موارد نقص بازی جوانمردانه، برای نمونه عبارتند از:

ü       استفاده از برنامه­های اجرایی تیم­های دیگر

ü       ارسال بیش از حد پیام به سرور (3 یا 4 پیام در هر سیكل توسط هر بازیكن)

ü       ارتباط بین برنامه­ها از طریقی غیر از دستور say

ü       اخلال در ارتباط بین بازیكنان تیم حریف (مثلاً ضبط و ارسال مجدد پیام بازیكنان تیم حریف)

ü       ...

لازم به ذكر است كه این موارد تنها نمونه­هایی از موارد نقص بازی جوانمردانه محسوب می­شوند و در هر حال تشخیص رعایت یا نقص بازی جوانمردانه بر عهده كمیته فنی مسابقات بوده و هیچ گونه اعتراضی در این رابطه پذیرفته نخواهد شد.


 قوانین مسابقات امدادگر و فوتبالیست یک به یک :

طبق قوانین ایران اپن 2010

قوانین تعقیب خط پیشرفته :

هدف از این مسابقه تعقیب مسیری مشخص توسط ربات است.

این مسیر دارای خطی با عرض ۱۸ میلیمتر می باشد که ممکن است در قسمت­هایی از مسیر تغییرات غیر عادی عرض خط مشاهده شود که حداکثر تغییرات 5/4 سانتیمتر می­باشد. (مطابق شکل ۱- ۱)

                                          

در طول مسیر شکستگی­هایی با حداکثر زاویه ۱۱۰ درجه نسبت به امتداد خط وجود دارد. (مطابق شکل ۲)

 

و بریدگی هایی با طول حداکثر 2 سانتیمتر وجود دارد و ممکن است در شکست­ها با زاویه حداکثر ۶۰ درجه بریدگی وجود داشته باشد. (مطابق شکل ۳)

 

در طول مسیر انحناهایی با شعاع حداقل 30 سانتیمتر وجود دارد.(مطابق شکل4)

                                                                    

بعد از هر تغییر حداقل 20 سانتیمتر مسیر مستقیم وجود دارد .

یک یا چند لوپ یا مسیر بسته با حداقل زاویه ۱۰ درجه نسبت به خط افقی نیز ممکن است وجود داشته باشد. (مطابق شکل ۶)

                                                         

به هرتیم قبل از شروع مسابقه ۳ تا 5 دقیقه زمان برای تست و آماده کردن ربات داده می­شود.
حداکثر زمانی که ربات باید مسیر مسابقه را طی کند توسط هیئت برگزاری مسابقات معین می­گردد.
در صورت نرفتن لوپ یا مسیر بسته 15 ثانیه به زمان کلی اضافه می­شود.
رفتن چندین بار لوپ یا مسیر بسته مشکلی ندارد.
در صورت انجام خطا، ربات می­تواند تا 2 بار مسیر را از ابتدا آغاز نماید.( Restart نماید.)
در صورت انجام هر  Restart، ۵ ثانیه به زمان کلی افزوده می شود. برای شروع بعد از هر Restart ، ربات ۱ دقیقه وقت آماده سازی دارد.
زمین مسابقه به ابعاد120×240 سانتیمتر می‌باشد. كف زمین با زمینه سفید از جنس "چوب" بوده و مسیر مسابقات به رنگ سیاه در آن به عرض 18 میلی متر چاپ شده است.

استفاده از هر نوع پردازشگر در بیرون از پیست و یا هر‌ گونه كنترل انسانی (ریموت یا به وسیله سیم) مطلقاً ممنوع می‌باشد. تنها وسیلة ارتباطی ربات با بیرون سیم‌های تغذیه می‌باشد. (استفاده از منبع تغذیه شخصی آزاد می‌باشد.)

قرار دادن هرگونه حافظه كه اطلاعات مسیر را در خود ذخیره كرده باشد، مطلقاً ممنوع می­باشد.

خطاها :

  1. تماس ربات با خط قرمز کناره که به فاصله 14 سانتیمتری در هر طرف خط اصلی وجود دارد.(فاصله دو خط قرمز از یکدیگربا احتساب خط مشکی29.8 سانتی مترمی باشد.)
  2. دور زدن ربات به دور خود هر چند دوباره به مسیر اصلی باز گردد.
  3. هرگونه تحریک فیزیکی ربات هنگام مسابقه (کشیده شدن سیم، تماس دست با ربات و..)
  4. شروع زودتر از اعلام داور

نحوه امتیاز دهی:
تیمی که مسیر مورد نظر را در زمان کوتاهتری با توجه به خطاهای انجام شده طی نماید تیم برتر خواهد بود.