عناوین مسابقه استانی روباتیک :
1- فوتبالیست ها
2- امدادگر جونیور
3- جنگجو
4- فوتبالیست جونیور یک به یک و دو به دو
5- حل ماز پیشرفته
6- تعقیب خط پیشرفته
از علاقه مندان جهت شرکت در مسابقه دعوت می شود به سایت www.novinrobotic مراجعه نمایند .
الف - قوانین مسابقه دوره ابتدایی
قوانین مسابقه رباتهای فوتبالیست :
در این بخش، زمینی به شکل زمین فوتبال وجود دارد. دو ربات بر روی این زمین قرار میگیرند و تلاش میکنند تا یک توپ پینگ پنگ را درون دروازه حریف شوت کنند. استفاده از گیر بکسها، موتور ها و درایور مکارو یا بورد روبورو الزامی است.
مسابقات به صورت گروهی آغاز شده و پس از آن به صورت تک حذفی ادامه پیدا میکند. در پایان تیمهای اول و دوم مشخص گردیده و جوایزی به رسم یادبود به آنها اعطا میگردد.
1- این مسابقه در یک زمین مستطیل شکل به طول2 متر و عرض1/1 متر برگزار میشود. عرض دروازهها40 سانتیمتر است.
2- رباتها باید یک توپ پینگ پنگ را درون دروازه حریف بیندازند اما خود رباتها نباید وارد دروازه شوند.
3- زمان مسابقه دو نیمهی سه دقیقه است، چنانچه در این زمان هیچ یک از رباتها موفق به کسب برتری نشدند مسابقه با نتیجه مساوی خاتمه پیدا میکند.
4 - در صورت تساوی در مسابقات حذفی، هر تیم 3 پنالتی میزند. توپ درون یک نیمه زمین قرار میگیرد و هر تیم باید سعی کند توپ را در درون دروازه مقابل که بدون دروازه بان میباشد، قرار دهد. ربات پنالتی زن حق خروج از زمین خود را ندارد ولی میتواند توپ را هر جایی از زمین خود مستقر کند و سپس آن را به سمت دروازه حریف شوت کند.
5- رباتها در ابتدای مسابقه باید در یک مربع 25 در 25 سانتیمتری جا بگیرند. آنها در طی مسابقه میتوانند بازوهایی فراتر از این اندازهها داشته باشند اما در ابتدای مسابقه باید به صورت جمع شده در مربع فوق الذکر قرار بگیرند. ارتفاع محدودیتی ندارد.
6- رباتها باید از گیربکس ها و موتور ها و بورد درایور استاندارد مکارو ( یا بورد روبورو) برای حرکت استفاده کنند، موتور ها و گیربکس های دیگر مورد قبول نمی باشد.
7- اتصال چندین درایور مکارو به یکدیگر ایرادی ندارد .( تغییری در ساختمان برد درایور نباید به وجود آید فقط خروجی موتورها میتواند به هم وصل شود.)
تبصره : استفاده از سیستمهای دیگر منوط بر اینکه به هیچ عنوان باعث جابهجایی ربات نشود، بعد از تایید هیات داوران، مجاز است.(منظور جابهجایی در سطح است بنابراین سیستم شوت زن کاملاً آزاد است.)
8- رباتهای شرکت کننده باید در ابتدای هر مسابقه قابلیت حرکت و جابه جایی داشته باشند. اگر هیات داوران تشخیص بدهد که رباتی این قابلیت را ندارد از دور مسابقات حذف میشود.
9- رباتهایی که به زمین مسابقه آسیب میرسانند و یا از روشهای خطرناک و مخاطره آمیز برای افراد حاضر در محل مسابقه استفاده میکنند از دور رقابتها حذف میگردند.
10- اتصال سیم به رباتها و استفاده از منبع تغذیه مجاز است اما منبع تغذیه مورد نظر را تیمها باید خود در کنار زمین مهیا کنند و کمیته اجرایی مسابقات مسئولیتی در این زمینه ندارد.
11- تصمیم گیری در مورد موارد خاص و پیشبینی نشده بر عهده هیات داوران مسابقه است.
قوانین مسابقه رباتهای جنگجو :
زمین مسابقه جنگجو 1 متر قطر دارد . حداکثر وزن ربات 1500 گرم و ابعاد آن 30 *30 سانتی متر است. (محدودیت ارتفاع وجود ندارد)
ماده 1 : منظور از وزن ربات وزن قسمت متحرک در روی زمین مسابقه است. وزن دسته کنترل و سیم آن جزء وزن ربات نیست.
ماده 2 : ربات در اولین مسابقه توسط داور وزن کشی می شود و این وزن تا انتها به عنوان وزن ربات شناخته می شود.
ماده 3 : شرکت کنندگان حق اعمال تغییرات که موجب کاهش یا افزایش وزن ربات شوند را ندارد. این تغییرات شامل اضافه کردن وسایلی همچون فندک، هویه، پره و همانند اینها است.
ماده 4 :تعویض قطعات مانند موتور و گیربکس و تغییرات جزیی در بدنه منوط به اینکه موجب افزایش یا کاهش وزن نگردد در زمان مابین مسابقات بلامانع است .
ماده 5 : ابعاد ربات باید مقدار ذکر شده باشد. چنانچه اندازه ربات از ابعاد ذکر شده بزرگتر باشد ربات از مسابقه حذف و یا به یک لیگ دیگر منتقل خواهد شد. (ارتفاع محدودیتی ندارد)
ماده 6 : ابعاد ربات در هنگام مسابقه به صورت خودکار و الکترونیکی می تواند بزرگتر شود.
ماده 7 : برای لیگ های سبک و سنگین موتور و گیربکس می بایست استاندارد باشد.
ماده 8: استفاده از درایور استاندارد اجباری نیست.
ماده 11 : در یک مسابقه زمانی یک ربات برنده می شود که بتواند
1) ربات مقابل را به طور کامل از میز بیرون بیاندازد به طوری که از روی میزمسابقه به روی زمین سقوط کند.
2) به ربات مقابل به نحوی آسیب بزند که ربات قادر به حرکت در روی زمین مسابقه نباشد و یا ربات به هر دلیلی مانند قطع شدن باطری خاموش ماندن مدار، در آمدن موتور و همانند آن نتواند حرکت کند. چرخیدن موتورها نشانه حرکت نیست
3) هدایتگر ربات مقابل به ربات دست بزند ویا با سیم ربات را بکشد و یا جهت حرکت ربات را عوض کند.
ماده 12: زمان مسابقه سه راند یک دقیقه ای می باشد در صورتی تساوی رباتی که سبک تر باشد برنده اعلام می شود .(البته این در صورتی می باشد که دو ربات قابلیت حرکت کردن را داشته باشند اگر رباتی نتواند حرکت کند بازنده اعلام می شود.
ماده 13 : هر تیم بعد از اعلام زمان شروع مسابقه حداکثر یک دقیقه وقت آماده سازی دارد و بعد از یک دقیقه باید در زمین حاضر باشد در غیر اینصورت حذف خواهد شد.
ماده 16: ربات ها حق استفاده از سلاحهای گرم و انفجاری را ندارند اما می توانند از آتش منوط به اینکه به زمین آسیبی وارد نشود استفاده کنند.
قوانین مسابقات حل ماز ابتدایی :
هدف از این مسابقه ساخت یک ربات، که قادر به طی کردن مسیر مارپیج ( ماز ) باشد.
مشخصات زمین ماز به شرح زیر می باشد:
- عرض کانال ماز 25 سانتی متر می باشد.
- حداکثر زاویه هر پیچ 45 درجه می باشد.
- زمین ممکن است دارای قسمت هایی به شکل های زیر باشد:
استفاده از گیربکس موتور و درایور و بورد تماسی و سنسورهای تماسی روبورو یا مکارو الزامی است.
حداکثر زمان خروج از ماز 100 ثانیه می باشد.
شرکت کنندگان اجازه دست زدن و یا کشیدن سیم ربات را ندارند.
از هر تیم فقط 2 بار رکورد گیری می شود.
قوانین بخش آزاد نمایشگاهی:
در این بخش تیمها پروژههای خود را در معرض نمایش و داوری قرار میدهند. این پروژهها میتواند شامل انواع سازههای مکانیکی و الکترومکانیکی، رباتهای مختلف و هرگونه ابتکار و خلاقیت دیگری باشد. خلاقیت و نوآوری، کاربرد نمونهبرداری از طبیعت، زیبایی، هوشمند بودن و ... برخی از فاکتورهای تعیین امتیاز میباشند. تیمها باید برای هیات داوران، پروژهها را در زمان معین شده توضیح دهند و از آنها دفاع نمایند.
حداکثر اعضای هر تیم در این بخش 3 نفر میباشد .
ب- فوانین مسابقه دوره راهنمایی
قوانین مسابقه رباتهای فوتبالیست :
در این بخش، زمینی به شکل زمین فوتبال وجود دارد. دو ربات بر روی این زمین قرار میگیرند و تلاش میکنند تا یک توپ پینگ پنگ را درون دروازه حریف شوت کنند. استفاده از گیر بکسها، موتور ها و درایور مکارو یا بورد روبورو الزامی است.
مسابقات به صورت گروهی آغاز شده و پس از آن به صورت تک حذفی ادامه پیدا میکند. در پایان تیمهای اول و دوم مشخص گردیده و جوایزی به رسم یادبود به آنها اعطا میگردد.
1- این مسابقه در یک زمین مستطیل شکل به طول2 متر و عرض1/1 متر برگزار میشود. عرض دروازهها40 سانتیمتر است.
2- رباتها باید یک توپ پینگ پنگ را درون دروازه حریف بیندازند اما خود رباتها نباید وارد دروازه شوند.
3- زمان مسابقه دو نیمهی سه دقیقه است، چنانچه در این زمان هیچ یک از رباتها موفق به کسب برتری نشدند مسابقه با نتیجه مساوی خاتمه پیدا میکند.
4 - در صورت تساوی در مسابقات حذفی، هر تیم 3 پنالتی میزند. توپ درون یک نیمه زمین قرار میگیرد و هر تیم باید سعی کند توپ را در درون دروازه مقابل که بدون دروازه بان میباشد، قرار دهد. ربات پنالتی زن حق خروج از زمین خود را ندارد ولی میتواند توپ را هر جایی از زمین خود مستقر کند و سپس آن را به سمت دروازه حریف شوت کند.
5- رباتها در ابتدای مسابقه باید در یک مربع 25 در 25 سانتیمتری جا بگیرند. آنها در طی مسابقه میتوانند بازوهایی فراتر از این اندازهها داشته باشند اما در ابتدای مسابقه باید به صورت جمع شده در مربع فوق الذکر قرار بگیرند. ارتفاع محدودیتی ندارد.
6- رباتها باید از گیربکس ها و موتور ها و بورد درایور استاندارد مکارو ( یا بورد روبورو) برای حرکت استفاده کنند، موتور ها و گیربکس های دیگر مورد قبول نمی باشد.
7- اتصال چندین درایور مکارو به یکدیگر ایرادی ندارد .( تغییری در ساختمان برد درایور نباید به وجود آید فقط خروجی موتورها میتواند به هم وصل شود.)
تبصره : استفاده از سیستمهای دیگر منوط بر اینکه به هیچ عنوان باعث جابهجایی ربات نشود، بعد از تایید هیات داوران، مجاز است.(منظور جابهجایی در سطح است بنابراین سیستم شوت زن کاملاً آزاد است.)
8- رباتهای شرکت کننده باید در ابتدای هر مسابقه قابلیت حرکت و جابه جایی داشته باشند. اگر هیات داوران تشخیص بدهد که رباتی این قابلیت را ندارد از دور مسابقات حذف میشود.
9- رباتهایی که به زمین مسابقه آسیب میرسانند و یا از روشهای خطرناک و مخاطره آمیز برای افراد حاضر در محل مسابقه استفاده میکنند از دور رقابتها حذف میگردند.
10- اتصال سیم به رباتها و استفاده از منبع تغذیه مجاز است اما منبع تغذیه مورد نظر را تیمها باید خود در کنار زمین مهیا کنند و کمیته اجرایی مسابقات مسئولیتی در این زمینه ندارد.
11- تصمیم گیری در مورد موارد خاص و پیشبینی نشده بر عهده هیات داوران مسابقه است.
قوانین مسابقه ربات های جنگجو
زمین مسابقه جنگجو 1.5 متر قطر دارد . حداکثر وزن ربات 2500 گرم و ابعاد آن 30 *30 سانتی متر است. (محدودیت ارتفاع وجود ندارد)
ماده 1 : منظور از وزن ربات وزن قسمت متحرک در روی زمین مسابقه است. وزن دسته کنترل و سیم آن جزء وزن ربات نیست.
ماده 2 : ربات در اولین مسابقه توسط داور وزن کشی می شود و این وزن تا انتها به عنوان وزن ربات شناخته می شود.
ماده 3 : شرکت کنندگان حق اعمال تغییرات که موجب کاهش یا افزایش وزن ربات شوند را ندارد. این تغییرات شامل اضافه کردن وسایلی همچون فندک، هویه، پره و همانند اینها است.
ماده 4 :تعویض قطعات مانند موتور و گیربکس و تغییرات جزیی در بدنه منوط به اینکه موجب افزایش یا کاهش وزن نگردد در زمان مابین مسابقات بلامانع است .
ماده 5 : ابعاد ربات باید مقدار ذکر شده باشد. چنانچه اندازه ربات از ابعاد ذکر شده بزرگتر باشد ربات از مسابقه حذف و یا به یک لیگ دیگر منتقل خواهد شد. (ارتفاع محدودیتی ندارد)
ماده 6 : ابعاد ربات در هنگام مسابقه به صورت خودکار و الکترونیکی می تواند بزرگتر شود.
ماده 7 : برای لیگ های سبک و سنگین موتور و گیربکس می بایست استاندارد باشد.
ماده 8: استفاده از درایور استاندارد اجباری نیست.
ماده 11 : در یک مسابقه زمانی یک ربات برنده می شود که بتواند
1) ربات مقابل را به طور کامل از میز بیرون بیاندازد به طوری که از روی میزمسابقه به روی زمین سقوط کند.
2) به ربات مقابل به نحوی آسیب بزند که ربات قادر به حرکت در روی زمین مسابقه نباشد و یا ربات به هر دلیلی مانند قطع شدن باطری خاموش ماندن مدار، در آمدن موتور و همانند آن نتواند حرکت کند. چرخیدن موتورها نشانه حرکت نیست
3) هدایتگر ربات مقابل به ربات دست بزند ویا با سیم ربات را بکشد و یا جهت حرکت ربات را عوض کند.
ماده 12: زمان مسابقه سه راند یک دقیقه ای می باشد در صورتی تساوی رباتی که سبک تر باشد برنده اعلام می شود .(البته این در صورتی می باشد که دو ربات قابلیت حرکت کردن را داشته باشند اگر رباتی نتواند حرکت کند بازنده اعلام می شود.
ماده 13 : هر تیم بعد از اعلام زمان شروع مسابقه حداکثر یک دقیقه وقت آماده سازی دارد و بعد از یک دقیقه باید در زمین حاضر باشد در غیر اینصورت حذف خواهد شد.
ماده 16: ربات ها حق استفاده از سلاحهای گرم و انفجاری را ندارند اما می توانند از آتش منوط به اینکه به زمین آسیبی وارد نشود استفاده کنند.
قوانین مسابقه تعقیب خط و نور:
در این بخش ربات ها باید خطی که در زمین مسابقات کشیده شده است را دنبال کنند. رباتها باید قبل از اتمام وقتشان به پایان خط برسند. خط از جنس چسب برق و یا به صورت چاپ شده روی بنر می باشدرنگ این مسیر سیاه می باشد و رنگ پس زمینه آن سفید است. پس از اتمام خط مرحله بعدی مسابقه تشخیص یک دریچه نورانی و ورود به آن است. جزئیات دقیقتر مسابقه در زیر آمده است.
1 – در این مسابقه تنها ربات های روبورو می توانند شرکت کنند.
3 – در مسیر مسابقه زاویه وجود ندارد و پیچ ها تماماً با استفاده از منحنی طراحی شده است. زاویه این منحنی ها حداکثر 90 درجه می باشد.
4 – در مسیر مسابقه انقطاع وجود ندارد.
5 – رباتهایی که بتوانند مسیر مسابقه را تا انتها طی کنند بر اساس زمان طی کردن مسیر امتیاز کسب می کنند.
6 – مرحله دوم مسابقه بعد از اتمام تعقیب خط شروع میشود. در انتهای خط یک مانع وجود دارد که میتواند سنسور تماسی را تحریک کند، شرکت کنندگان باید برنامه خود را به صورتی بنویسند که روبات با این تماس از حالت تعقیب خط به حالت نوریاب تبدیل شود.
7 – در قسمت نوریاب حول نیم دایرهای به شعاع 50 سانتیمتر از محل مانع انتهایی، 6 منبع نوری وجود دارد که یکی از آنها روشن است. روبات باید منبع روشن را تشخیص داده و به طرف آن حرکت کند.
8 – برای هر کدام از منابع نور یک محوطه در نظر گرفته شده است که ورود به آن منطقه به منزله تشخیص صحیح است.
9- امتیاز قسمت نوریابی به زمان وابسته نیست و تنها تشخیص دادن منبع نور روشن امتیاز این بخش را به ارمغان خواهد آورد.
10 – اتصال سیم تغذیه به رباتها مجاز است اما منبع تغذیه باید به وسیله خود تیم ها فراهم شود.
11 – تصمیم گیری درباره موارد خاص و پیشبینی نشده به عهده هیات داوران مسابقه است.
نحوه امتیاز دهی: سقف امتیاز در نظر گرفته شده برای مرحله اول (مرحله تعقیب خط) 1000 امتیاز میباشد. جهت محاسبه امتیاز، 5 برابر زمان ثبت شده برای هر تیم (ثانیه X5) از این امتیاز کسر میگردد تا امتیاز این مرحله مشخص شود. پس از آن چنانچه ربات موفق به تشخیص مانع و منبع نوری گردد 300 امتیاز اضافه کسب خواهد نمود.
نحوه اجرا: هر تیم دو بار فرصت رکوردگیری دارد و بالاترین امتیاز برای آنها ثبت میگردد. با اعلام داوران و طبق زمانبندی آنها تیم ها بایستی حضور خود را اعلام نموده و وارد زمین شوند. تیم ها میتوانند هر دو بار رکوردگیری خود را پشت سرهم انجام داده و یا تقاضای زمان نمایند. در این صورت حداکثر 15 دقیقه وقت دارند تا دوباره رکوردگیری کنند. در صورتی که پس از اعلام مجدد داوران تیم ها برای رکوردگیری حاضر نباشند رکورد قبلی آنها ثبت شده و رکوردگیری آن تیم خاتمه یافته محسوب میشود.
قوانین بخش آزاد نمایشگاهی:
در این بخش تیمها پروژههای خود را در معرض نمایش و داوری قرار میدهند. این پروژهها میتواند شامل انواع سازههای مکانیکی و الکترومکانیکی، رباتهای مختلف و هرگونه ابتکار و خلاقیت دیگری باشد. خلاقیت و نوآوری، کاربرد نمونهبرداری از طبیعت، زیبایی، هوشمند بودن و ... برخی از فاکتورهای تعیین امتیاز میباشند. تیمها باید برای هیات داوران، پروژهها را در زمان معین شده توضیح دهند و از آنها دفاع نمایند.
حداکثر اعضای هر تیم در این بخش 3 نفر میباشد .
ج- فوانین مسابقه دوره متوسطه
قوانین مسابقه روبات های جنگجو
زمین مسابقه جنگجو 1.5 متر قطر دارد . حداکثر وزن ربات 3000 گرم و ابعاد آن 30 *30 سانتی متر است. (محدودیت ارتفاع وجود ندارد)
ماده 1 : منظور از وزن ربات وزن قسمت متحرک در روی زمین مسابقه است. وزن دسته کنترل و سیم آن جزء وزن ربات نیست.
ماده 2 : ربات در اولین مسابقه توسط داور وزن کشی می شود و این وزن تا انتها به عنوان وزن ربات شناخته می شود.
ماده 3 : شرکت کنندگان حق اعمال تغییرات که موجب کاهش یا افزایش وزن ربات شوند را ندارد. این تغییرات شامل اضافه کردن وسایلی همچون فندک، هویه، پره و همانند اینها است.
ماده 4 :تعویض قطعات مانند موتور و گیربکس و تغییرات جزیی در بدنه منوط به اینکه موجب افزایش یا کاهش وزن نگردد در زمان مابین مسابقات بلامانع است .
ماده 5 : ابعاد ربات باید مقدار ذکر شده باشد. چنانچه اندازه ربات از ابعاد ذکر شده بزرگتر باشد ربات از مسابقه حذف و یا به یک لیگ دیگر منتقل خواهد شد. (ارتفاع محدودیتی ندارد)
ماده 6 : ابعاد ربات در هنگام مسابقه به صورت خودکار و الکترونیکی می تواند بزرگتر شود.
ماده 7 : برای لیگ های سبک و سنگین موتور و گیربکس می بایست استاندارد باشد.
ماده 8: استفاده از درایور استاندارد اجباری نیست.
ماده 11 : در یک مسابقه زمانی یک ربات برنده می شود که بتواند
1) ربات مقابل را به طور کامل از میز بیرون بیاندازد به طوری که از روی میزمسابقه به روی زمین سقوط کند.
2) به ربات مقابل به نحوی آسیب بزند که ربات قادر به حرکت در روی زمین مسابقه نباشد و یا ربات به هر دلیلی مانند قطع شدن باطری خاموش ماندن مدار، در آمدن موتور و همانند آن نتواند حرکت کند. چرخیدن موتورها نشانه حرکت نیست
3) هدایتگر ربات مقابل به ربات دست بزند ویا با سیم ربات را بکشد و یا جهت حرکت ربات را عوض کند.
ماده 12: زمان مسابقه سه راند یک دقیقه ای می باشد در صورتی تساوی رباتی که سبک تر باشد برنده اعلام می شود .(البته این در صورتی می باشد که دو ربات قابلیت حرکت کردن را داشته باشند اگر رباتی نتواند حرکت کند بازنده اعلام می شود.
ماده 13 : هر تیم بعد از اعلام زمان شروع مسابقه حداکثر یک دقیقه وقت آماده سازی دارد و بعد از یک دقیقه باید در زمین حاضر باشد در غیر اینصورت حذف خواهد شد.
ماده 16: ربات ها حق استفاده از سلاحهای گرم و انفجاری را ندارند اما می توانند از آتش منوط به اینکه به زمین آسیبی وارد نشود استفاده کنند.
قوانین بخش آزاد نمایشگاهی:
در این بخش تیمها پروژههای خود را در معرض نمایش و داوری قرار میدهند. این پروژهها میتواند شامل انواع سازههای مکانیکی و الکترومکانیکی، رباتهای مختلف و هرگونه ابتکار و خلاقیت دیگری باشد. خلاقیت و نوآوری، کاربرد نمونهبرداری از طبیعت، زیبایی، هوشمند بودن و ... برخی از فاکتورهای تعیین امتیاز میباشند. تیمها باید برای هیات داوران، پروژهها را در زمان معین شده توضیح دهند و از آنها دفاع نمایند.
حداکثر اعضای هر تیم در این بخش 3 نفر میباشد .
قوانین ماز هوشمند:
این مسابقه شامل 2 قسمت حل ماز و شمارش خطوط مشکی است. در ابتدای مسابقه داور از طریق سنسور های تماسی تعداد خط مشکی که ربات باید طی کند را به ربات اعلام می کند. به عنوان مثال اگر قرار باشد ربات 6 خط مشکی را تشخیص دهد در ابتدای مسابقه داور 6 بار یک سنسور تماسی را فشار می دهد ( ترجیحاً راست) و پس از 6 بار سنسور دیگر را فشار می دهد. پس از 1 ثانیه ربات در مسیر قرار می گیرد در این مسیر می بایست از خم ها و پیچها عبور کند و همچنین خطوط مشکی که در مسیر وجود دارد را بشمارد. پس از عبور از تعداد خط مشخص شده می بایست همه چراغهای ربات روشن شود وربات ادامه مسیر را طی کند.
این مسابقه 100 امتیاز دارد. 30 امتیاز مربوط به تشخیص خطوط و70 امتیاز مربوط به زمان طی مسیر است. چنانچه ربات بتواند خطها را دقیقاً بشمارد 30 امتیاز می گیرد به ازای هر خط اضافه ویا کمتر که ربات بشمارد 10 امتیاز از 30 امتیاز کم می شود. حداکثر زمان طی مسیر 200 ثانیه در نظر گرفته شده است. امتیاز طی کردن مسیر توسط فرمول زیر حساب می شود.
به عنوان مثال اگر رباتی بتواند مسیر را در 20 ثانیه طی کند و خطها را یکی بیشتر بشمارد امتیازی معادل زیر بدست می آورد.
ماده 1) در مسیر گوشه های 90 درجه وجود ندارد.
ماده 2) پس از قرار دادن ربات در مسیر شرکت کنندگان نمی توانند به ربات دست بزنند.
ماده3) چنانچه رباتی بیش از 200 ثانیه مسیر را طی کند همان عدد 200 برای وی در نظر گرفته می شود.
ماده 4) ربات حداکثر 2 سنسور مادون قرمز می بایست داشته باشد.
ماده 5) به هر تیم 5 دقیقه زمان رکورد گیری داده می شود. در این 5 دقیقه ربات می تواند حداکثر 2 رکورد ثبت کند.
ماده 6) زمانی که داور نام تیم را اعلام می کند تیم باید در زمین حاضر شود و زمان 5 دقیقه ای تیم آغاز می گردد. چنانچه تا پایان 5 دقیقه تیم حاضر نشود. امتیاز صفر برای ربات در نظر گرفته می شود.
شکل زمین می تواند شبیه شکل زیر باشد – زمین 2 متر در 1 متر است
قوانین مسابقات شبیه سازی :
محیط شبیه سازی :
برای هر مسابقه، یك دستگاه كامپیوتر معمولی در اختیار هر تیم قرار داده میشود.
بر روی تمامی كامپیوترها، سیستم عامل لینوكس Fedora قرار دارد. برای مسابقات از نسخه سرور شبیهسازی (x13) استفاده خواهد شد.
قوانین مسابقات :
1- تمام مسابقات به طور خودكار، و یا توسط داور انسانی مسابقه اجرا میشوند.
2 - تمامی تیمها موظف به تهیه فایل های (script) برای راه اندازی و پایان برنامههای خود میباشند نامی كه تیمها در این فایل ها برای اتصال به سرور مسابقات استفاده میكنند میبایست حتماً با نام تیم مطابقت داشته باشد.
3- تمام تیمها موظفند سورس برنامه خود را حداقل یك هفته قبل از شروع مسابقات به كمیته فنی مسابقات تحویل دهند.
4 - در مسابقه گروهی، به هر برد 3 امتیاز، و به هر مساوی یك امتیاز تعلق خواهد گرفت.
5 - در صورتی كه دو یا چند تیم در پایان بازیهای گروهی دارای امتیازهای مساوی شوند، موارد زیر به ترتیب مشخص كننده رتبه تیمها در گروه خواهد بود :
ü نتایج مسابقات مستقیم (پیروزی یا شكست در مقابل تیم حریف)
ü تفاضل گل در مجموع مسابقات
ü گل زده در مجموع مسابقات
ü برگزاری یك بازی به صورت گل طلایی
ü نظر كمیته داوران
6 - در مسابقات حذفی، در صورتی كه بازی مساوی شود، موارد زیر به ترتیب تیم برنده را مشخص می كند :
ü یك بازی (با قانون گل طلایی)
ü میانگین امتیاز در كل بازی ها
ü میانگین تفاضل گل در بازی های قبلی
ü میانگین گل زده در بازی های قبلی
ü نظر داوران مسابقات
7 - در صورتی كه بازیكنان یك تیم وارد زمین بازی نشوند (پس از دو بار تلاش)، نتیجه آن بازی با نتیجه سه بر صفر اعلام میشود. و در صورتی كه این مشكل برای هر دو تیم بوجود بیاید، نتیجه بازی صفر اعلام میشود و هیچ امتیازی برای تیمها در نظر گرفته نمیشود.
8 - در صورتی كه در حین اجرای بازی، مشكلی برای یكی از تیمها بوجود آید كه قادر به ادامه بازی نباشد، بازی با نتیجه سه بر صفر به پایان میرسد.
9 - در صورتی كه در حین اجرای بازی، چهار بازیكن یكی از تیم ها kill شود، بازی با نتیجه سه بر صفر به پایان میرسد.
10 - در صورتی كه در هر مرحله از مسابقات مشخص شود كه یك تیم قوانین بازی جوانمردانه را رعایت نكرده است، آن تیم بلافاصله از جدول مسابقات حذف خواهد شد. ملاك تشخیص بازی جوانمردانه، نظر كمیته فنی مسابقات میباشد. در صورتی كه جدول مسابقات اجازه دهد و با نظر كمیته فنی، ممكن است تیم دیگری جایگزین تیم حذف شده شود.
11- داوران بازی ها توسط كمیته فنی انتخاب میشود.
12 - داور مسابقه میتواند در صورت تشخیص بروز مشكل فنی بازی را مجدداً تكرار كند.
13 - نظر كمیته فنی مسابقات بر تمامی قوانین ذكر شده ارجعیت دارد.
14- تیم های دانش آموزی مجاز به استفاده از بیس trilearn می باشند . در صورت استفاده از بیس های دیگر می بایست تا 50 % تغییرات انجام داده باشند .
قوانین بازی جوانمردانه :
نقص قوانین بازی جوانمردانه توسط كمیته فنی تعیین میگردد. تعدادی از موارد نقص بازی جوانمردانه، برای نمونه عبارتند از:
ü استفاده از برنامههای اجرایی تیمهای دیگر
ü ارسال بیش از حد پیام به سرور (3 یا 4 پیام در هر سیكل توسط هر بازیكن)
ü ارتباط بین برنامهها از طریقی غیر از دستور say
ü اخلال در ارتباط بین بازیكنان تیم حریف (مثلاً ضبط و ارسال مجدد پیام بازیكنان تیم حریف)
ü ...
لازم به ذكر است كه این موارد تنها نمونههایی از موارد نقص بازی جوانمردانه محسوب میشوند و در هر حال تشخیص رعایت یا نقص بازی جوانمردانه بر عهده كمیته فنی مسابقات بوده و هیچ گونه اعتراضی در این رابطه پذیرفته نخواهد شد.
قوانین مسابقات امدادگر و فوتبالیست یک به یک :
طبق قوانین ایران اپن 2010
قوانین تعقیب خط پیشرفته :
هدف از این مسابقه تعقیب مسیری مشخص توسط ربات است.
این مسیر دارای خطی با عرض ۱۸ میلیمتر می باشد که ممکن است در قسمتهایی از مسیر تغییرات غیر عادی عرض خط مشاهده شود که حداکثر تغییرات 5/4 سانتیمتر میباشد. (مطابق شکل ۱- ۱)
در طول مسیر شکستگیهایی با حداکثر زاویه ۱۱۰ درجه نسبت به امتداد خط وجود دارد. (مطابق شکل ۲)
و بریدگی هایی با طول حداکثر 2 سانتیمتر وجود دارد و ممکن است در شکستها با زاویه حداکثر ۶۰ درجه بریدگی وجود داشته باشد. (مطابق شکل ۳)
در طول مسیر انحناهایی با شعاع حداقل 30 سانتیمتر وجود دارد.(مطابق شکل4)
بعد از هر تغییر حداقل 20 سانتیمتر مسیر مستقیم وجود دارد .
یک یا چند لوپ یا مسیر بسته با حداقل زاویه ۱۰ درجه نسبت به خط افقی نیز ممکن است وجود داشته باشد. (مطابق شکل ۶)
به هرتیم قبل از شروع مسابقه ۳ تا 5 دقیقه زمان برای تست و آماده کردن ربات داده میشود.
حداکثر زمانی که ربات باید مسیر مسابقه را طی کند توسط هیئت برگزاری مسابقات معین میگردد.
در صورت نرفتن لوپ یا مسیر بسته 15 ثانیه به زمان کلی اضافه میشود.
رفتن چندین بار لوپ یا مسیر بسته مشکلی ندارد.
در صورت انجام خطا، ربات میتواند تا 2 بار مسیر را از ابتدا آغاز نماید.( Restart نماید.)
در صورت انجام هر Restart، ۵ ثانیه به زمان کلی افزوده می شود. برای شروع بعد از هر Restart ، ربات ۱ دقیقه وقت آماده سازی دارد.
زمین مسابقه به ابعاد120×240 سانتیمتر میباشد. كف زمین با زمینه سفید از جنس "چوب" بوده و مسیر مسابقات به رنگ سیاه در آن به عرض 18 میلی متر چاپ شده است.
استفاده از هر نوع پردازشگر در بیرون از پیست و یا هر گونه كنترل انسانی (ریموت یا به وسیله سیم) مطلقاً ممنوع میباشد. تنها وسیلة ارتباطی ربات با بیرون سیمهای تغذیه میباشد. (استفاده از منبع تغذیه شخصی آزاد میباشد.)
قرار دادن هرگونه حافظه كه اطلاعات مسیر را در خود ذخیره كرده باشد، مطلقاً ممنوع میباشد.
خطاها :
- تماس ربات با خط قرمز کناره که به فاصله 14 سانتیمتری در هر طرف خط اصلی وجود دارد.(فاصله دو خط قرمز از یکدیگربا احتساب خط مشکی29.8 سانتی مترمی باشد.)
- دور زدن ربات به دور خود هر چند دوباره به مسیر اصلی باز گردد.
- هرگونه تحریک فیزیکی ربات هنگام مسابقه (کشیده شدن سیم، تماس دست با ربات و..)
- شروع زودتر از اعلام داور
نحوه امتیاز دهی:
تیمی که مسیر مورد نظر را در زمان کوتاهتری با توجه به خطاهای انجام شده طی نماید تیم برتر خواهد بود.