از             : مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز

به            : تمامی مدارس متوسطه دوم

موضوع   : استفاده مدارس از آزمایشگاه های فیزیک ، شیمی ، زیست شناسی ، زمین شناسی

با سلام و احترام ؛

ضمن تشکر از همکاری کلیه مدیران وپژوهش یاران پژوهش سرای دانش آموزی رازی جهت بالا بردن بنیه علمی دانش آموزان ، آزمایشگاههای خود را زیر نظر اساتید مجرب به صورت گروهی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد . شایسته است  پژوهش یاران گرامی با مشورت دبیران  زیست شناسی ، فیزیک ، شیمی و زمین شناسی طبق مقررات زیر از پژوهش سرا حداکثر تا  ۹۸/۰۷/۱۶  نوبت گیری نمایند .

 

1 -دانش آموزان در تاریخ و ساعت مقرر در پژوهش سرا حضور یابند.                                                                                   

2 - در صورت عدم حضور در تاریخ و ساعت مقرر ، نوبت قبلی لغو شده وامکان مجدد تجدید دوره نخواهد بود .

3- به ازای هر گروه (حداکثر 25 نفر  دانش آموز) همراه بودن یک مربی الزامی است .

4- مسئولیت ایاب و ذهاب همراه با مربی یا مربیان به عهده مدیریت محترم آموزشگاه می باشد.

5- مربی یا مربیان مسئولیت حضور وغیاب وهمچنین نظم محیط را به عهده دارند.

   6- مربی یا مربیان دانش آموزان در کلیه اوقا ت در آزمایشگاه در کنار دانش آموزان در پژوهش سرا حضور داشته باشند ومسئولیت کلیه موارد  ذکر شده به عهده آنهاست  . لذا در صورت ترک محیط هر گونه عواقب احتمالی بعهده شخص مربی می باشد .

7-  به ازای هر دانش آموز مبلغ 1000 تومان برای یک جلسه 50 دقیقه ای (پسران  به حساب شماره 4150156512003  و دختران به حساب شماره 4150136269008  ) بانک ملی (حساب سیبا) به نام پژوهش سرای رازی واریز شود وروز تشکیل کلاس فیش به پژوهش سرا تحویل داده شود  .  

8- به مدارس روستا و حومه 50 درصد تخفیف داده می شود .

9- پژوهش یاران تا  16 مهرماه از ساعت 8 الی 12  از طریق شماره تلفن   32334419 جهت تعیین کد آزمایش و زمان آزمایش با خانم فخر زارع تماس  و ثبت نام نمایند .(روزهای شنبه، یکشنبه، دو شنبه وسه شنبه)

10-کد آزمایش ها به پیوست ارسال می گردد.

11-در زمان ثبت نام کد مورد نظر را از طریق تلفن به مسؤل ثبت نام اعلام نمایید .

 

کد های آزمایشگاه مقطع متوسطه سال تحصیلی 98-99

دهم :

شیمی

کد 1 – تست شعله

کد 2 -  حرکت آب با گرمای دست

کد 3 – بررسی خواص اکسیدهای فلزی و نافلزی در آب

کد 4 – مسیرهای رنگی

کد 5 -  محلول نمکی حساس

کد 6 – رسوب شناور

کد 7 – زعفران اصل یا رنگ زرد تقلبی

کد 8 -  نیروی بین ذرات

کد 9 – چگونه آب سخت می شود

کد 10 – آیا همه واکنش ها برگشت پذیرند

کد 11 -   هنگام انجام واکنش های شیمیایی چه اتفاقی می افتد

کد 12 -  چگونه یونها را در محلول شناسایی کنیم

کد 13 – طرز تهیه محلول های با غلظت معین

کد 14 -  رسانایی الکتریکی محلول ها

 

زیست

کد  15 –  تعیین رطوبت هوای بازدمی با استفاده از معرف کلریدکبالت  

کد  16 -  تعیین کربن دی اکسید در هوای بازدم با استفاده از آب آهک

کد 17 - تعیین پروتئن با استفاده از معرف بیوره

کد 18  -  تشکیل گستره خونی و مشاهده گویچه های انتقال دهنده گازهای تنفسی زیر میکروسکوپ و  مشاهده گلبول های سفید

کد 19   - تعیین گروه های خونی

کد 20   - مشاهده یاخته های ماهیچه ای مخطط با استفاده از میکروسکوپ

کد 21   - نقاشی با بزاق دهان

کد  22  - مشاهده روزنه در روپلاست گیاهان

کد 23   - تشریح کلیه و تشریح قلب (قلب و کلیه توسط مدرسه تهیه گردد)

   

فیزیک

کد 24 – کار با کولیس و ریز سنج – بدست آوردن ابعاد یک مولکول

کد 25 – حرکت براونی – کشش سطحی – خاصیت مویینگی – نیروی ارشمیدس – چگالی و چگالی سنج ها

کد 26-  اصل برنولی – فشار هوا ( نیمکره ماگدیورگ) – غواص دکارت -  عوامل موثر بر فشار  

کد 27 – انواع دماسنج ها – بدست آوردن رطوبت نسبی هوا – ترموکوپل – ترموستات  

کد 28 – به دست آوردن انرژی جنبشی – اصل بقاء انرژی – انتقال انرژی – بالا آمدن دوک از ریل - پیزوالکتریک

کد 29 – به دست آوردن ضریب انبساط طولی – به دست آوردن ظرفیت گرمایی گرماسنج

کد 30 -  به دست آوردن ظرفیت گرمایی ویژه -  گرمای نهان ذوب و تبخیر    

کد 31 – روش های انتقال گرما : رسانش -  همرفت - تابش

کد 32 – بررسی قوانین گازها – بررسی موتورهای درون سوز (موتورهای چهار زمانه) موتور بخار – قایق بخار

   

یازدهم :  

شیمی

کد 33 –  استخراج آهن با کبریت 

کد 34-  زور آزمایی با شیمی  

کد 35- شبیه و شبیه تر                                                              

کد 36- رنگ آمیزی با عنصر                                                

کد 37-  جنگل سیاه

کد 38 –واکنش بطری آبی

کد 39 – لایه ای براق به رنگ طلا

کد 40 – آیا هر عنصری از برقکافت ( الکترولیز) محلول آن به دست می آید؟

کد 41 – چگونه می توان فلز موجود در یک نمونه را شناسایی کرد ؟

کد42 – کدام فلز واکنش پذیرتر  است؟

 

زیست 

کد 43 – مشاهده اثرات تغییر فشار اسمزی بر یاخته گیاهی

کد 44 – مشاهده انواع پلاست ها (خزه، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای)

کد 45 – مشاهده کرک های گیاهان  (نعنا، شمعدانی، برگ بیدی، زیتون، سنجد)

کد 46 – تشریح چشم – تشریح مغز ( چشم و مغز توسط مدرسه تهیه گردد.)

 

فیزیک

کد 47 – الکتریسته ساکن : اثر بارهای الکتریکی بر یکدیگر، تشخیص نوع بار با الکتروسکوپ، کره القا

کد 48 – واندو گراف و آزمایش های مربوطه : رسوب دهنده الکتروستاتیک، قفس فارادی

کد 49 – خازن : عوامل موثر برظرفیت خازن – شارژ و دشارژ خازن و کاربردهای آن  

کد 50 – بررسی ولتاژ باطری های مختلف با ولت سنج – بررسی تجربی قانون اهم – مداد نور افشان  

کد 51 – عوامل موثر بر مقاومت سیم – طرز کار رئوستا

کد 52 – مقاومت وابسته به نور و قرار دادن  LED  در یک مدار الکتریکی – یکسو سازی جریان به وسیله دیود – محاسبه توان مصرفی – بررسی مقاومت وابسته به حرارت(PTC  و  NTC)   

کد 53 – به دست آوردن مقاومت درونی مدار- اثر دما بر مقاومت (محاسبه دمای تنگستن داخل لامپ)

کد 54 – روش خواندن مقاومت هااز روی کد رنگی و طرز کار اهم متر عقربه ای و دیجیتالی

کد 55- مغناطیس : بررسی خطوط میدان مغناطیسی آهنربا ، زاویه انحراف، زاویه شیب یا میل، میدان مغناطیسی سیم راست و پیچه و سیملوله

کد 56 -  اثر میدان مغناطیسی برسیم حامل جریان – طرز کار موتور الکتریکی و عوامل موثر بر آن – قطار مغناطیسی

کد 57-  چگونه آهن ربا درست کنیم و از بین ببریم – بررسی طرز کار بلندگو

کد 58 – نیروی محرکه القایی و عوامل موثر بر آن – قانون لنز ، نیروی محرکه خود القایی و عوامل موثر بر آن – حلقه پران

کد 59 – القای متقابل – ترانسفورماتور (افزاینده ، کاهنده) – انتقاال انرژی بدون سیم

 

زمین شناسی

کد 60- بازدید از کانی ها ، سنگ ها و گوهرهای مختلف